nieuws

‘Minder dan 1% koopt verzekeringen online’

Archief

Volgens de bezoekers van het NVA ICT-congres ‘Who the hell is ICT?’vorige maand koopt in 2005 ongeveer 10% van de internetbezoekers online een verzekering. Volgens Jacqueline Castelijns, directeur e-commerce van IG&H zal dit echter minder dan 1% van de internetbezoekers zijn. “In 2005 hooguit 2 à 4%”.

Castelijns baseerde haar uitspraken op recente gegevens voor de Amerikaanse markt van onderzoeksbureau Forrester.
De zaal leunde gerustgesteld achterover, maar aan deze rust maakte Castelijns resoluut een einde met de rest van haar verhaal.Het marktaandeel van het verzekeringsintermediair zal teruglopen naar 40-45% in 2005, een daling van 10%. De dreiging is vooral afkomstig van de banken. Hun marktaandeel zal in 2005 25-30% bedragen (tegen de 16% in 1998)
Castelijns gaf in haar lezing aan dat bestaande verkoopkanalen internet ontdekken als mogelijkheid om efficiënter en effectiever te werken. “Internet fungeert als aanvulling op en komt niet in de plaats van het intermediair. De behoefte aan persoonlijk contact en advies zal blijven. Het accent komt te liggen op pre-sales en beheer. “Internet is dus niet het verkoopkanaal van de toekomst en geen concurrent in directe verkoop. Het is wel een belangrijk medium voor verzekeraars voor performance-verbetering, verkoopondersteuning en klanten winnen en behouden. Ook vraagt het medium om een nieuwe rolverdeling en een nieuwe manier van werken”, stelt Castelijns In de nieuwe rolverdeling is volgens haar sprake van een driehoeksrelatie tussen assurantiekantoor, verzekeraar en klant, met nieuwe kansen voor de tussenpersoon als deze zich ontwikkelt tot ‘klantadviseur’. Castelijns benadrukt dat het intermediair de discussie over de eigen toegevoegde waarde moet durven aan gaan en dat de tussenpersoon daarbij de mogelijkheden van het internet moet benutten. “Zorg voor moderne ICT in uw organisatie. Er zou internettoegang vanaf alle werkplekken moeten zijn. E-mail moet actief gebruikt worden en neem vooral deel in internet-initiatieven van verzekeraars”, luidt de boodschap van Castelijns. Bestaansrecht
“Over vijf jaar zullen alleen die assurantiekantoren nog bestaansrecht hebben die hun ICT-omgeving zodanig hebben ingericht dat transacties zo efficiënt mogelijk verwerkt kunnen worden”, zei Berrie van der Heide, directeur van Van der Heide Assurantie Makelaars.
“Als dat betekent dat je een klant in staat moet stellen om zelf via internet een simple-riskproduct te sluiten en dat het invullen van een aanvraagformulier van een autoverzekering langzaam maar zeker uit de praktijk verdwijnt, moet je daar niet krampachtig over doen”, zegt Van der Heide Hij schetste in zijn bijdrage de problematiek van de krappe arbeidsmarkt en welke rol een goede ICT-omgeving kan spelen bij het behouden van personeel. “De zelfbewuste medewerker van vandaag en de toekomstige medewerker van morgen zal van u verwachten dat u hem of haar tools blijft bieden om zijn of haar job vakkundig uit te kunnen oefenen. Een passende ICT-omgeving is daarvoor een must geworden en een middel om personeel te kunnen behouden en te kunnen aantrekken.” Jacqueline Castelijns houdt een bliksemenquête onder de bezoekers van het NVA-congres. NVA-bestuurslid Piet Scholten antwoordt dat 10% van de polissen in 2005 online gesloten zal worden.

Reageer op dit artikel