nieuws

Merkpolis Toyota bestaat uit twaalf verschillende producten

Archief

De binnenkort op de markt verschijnende ‘intermediairvriendelijke’ merkpolis van Toyota en Schadegarant is niet één product, maar bestaat uit twaalf verschillende autopolissen met verschillende voorwaarden en dito premies. Alleen de speciale ‘Toyota-voorwaarden’ zijn identiek. Een gelijksoortig product voor Volkswagen volgt later dit jaar.

Wie dacht dat de term ‘merkpolis’ niet te combineren viel met een maatwerkadvies door een assurantie-adviseur, komt met de Toyota merkpolis bedrogen uit. Met de nieuwe ‘Schadegarantpolis’ lijken intermediairverzekeraars na bijna een jaar lang knutselen eindelijk een oplossing gevonden te hebben voor dealerbedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden met verzekeringsactiviteiten. Een moderne dealer verkoopt geen auto’s maar ‘mobiliteit’ en wil zoveel mogelijk klantcontacten hebben om de klant aan zich te binden en eventuele schades in huis te houden.
De merkpolis van Toyota biedt zowel het intermediair als de merkdealer voordelen. Klanten van Toyota worden met algemene informatie over de merkpolis doorverwezen naar het intermediair. Deze doet de uiteindelijke advisering en zorgt dat de klant bij schades weer bij de dealer terecht komt. Saillant detail daarbij is dat twintig van de honderdvijftig Toyota-dealers niet is aangesloten bij Schadegarant.
Oorlog
De NBVA, tot voor kort in staat van oorlog met vrijwel ieder dealerbedrijf in ons land, is uitermate in zijn sas met de Toyota merkpolis. Dat ligt ook wel voor de hand, aangezien te verwachten valt dat behalve Toyota en Volkswagen nog meer dealerbedrijven interesse zullen tonen voor de nieuwe Schadegarant-oplossing.
Franck de Munck, directeur van Toyota importeur Louwman & Parqui, wees bij de introductie van de merkpolis nog op het nut dat dealers en intermediair zich met deze polis net als een verstandige schoenmaker tot hun eigen leest beperken. “Door gebruik te maken van de kennis en kunde van beiden, wordt de kwaliteit en de service van de dienstverlening richting de Toyota-rijders gegarandeerd en gewaarborgd. De merkdealer is daarbij de deskundige bij uitstek voor de reparatie van het eigen merk.”
Optimaal bediend
Johan Schoonhoven van Schadegarant noemt het eerder een voordeel dan een nadeel dat er straks niet één maar twaalf (van iedere deelnemer van Schadegarant één) verschillende Toyota merkpolissen op de markt gaan komen. “De producten verschillen slechts in details. Hierdoor kan de klant juist optimaal bediend worden. De bovenkant van de merkpolis is in ieder geval identiek, want deze bestaat uit specifieke Toyota-voorwaarden.” Een bijkomend voordeel is dat de Toyotapolis in de bestaande pakketverzekeringen past.
De Toyota-voorwaarden zijn niet wereldschokkend te noemen. Zo krijgt de klant (bij gedeeltelijk dan wel volledig casco) bij een totall-loss de nieuwwaarde gedurende de eerste vijftien maanden in plaats van twaalf maanden vergoed. Daarnaast is er sprake van een verminderd eigen risico bij schade, is er geen additionele SCM/TNO-beveiliging van de auto noodzakelijk wanneer deze voorzien is van de standaard Toyota diefstalbeveiliging. Bovendien krijgt de klant bij reparatie een vervangende Toyota mee naar huis.
Provisie
De Toyota merkpolis kent geen (rechtstreekse) provisieregeling voor de naar het intermediair doorverwijzende dealers. Volgens Johan Schoonhoven is er in de onderhandelingen tussen verzekeraars en Toyota niet over een provisieregeling gesproken. “Het wordt aan de individuele dealerbedrijven overgelaten om hierover afspraken te maken met het intermediair. Ik zou mij bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat er een regeling wordt getroffen op basis van retourprovisie. Of anders simpelweg de ruil van leads voor schades.”
Schadegarantverzekeraars poseren na afloop van de contractsondertekening voor de Toyota merkpolis bij het nieuwste model van Toyota: de Previa.

Reageer op dit artikel