nieuws

Menzis schaft de meeste machtigingsaanvragen af

Archief

Menzis gaat een groot deel van de machtigingsaanvragen afschaffen en wil daarmee de papierwinkel voor verzekerde en zorgverlener terugdringen. Bestuursvoorzitter Roger van Boxtel: “Het systeem dreigt te bezwijken onder regels en administratie van machtigingen, DBC’s en no-claim. De verpleegkundige moet weer kunnen verplegen en de dokter moet weer kunnen behandelen.”

Om te beginnen wil Menzis driekwart van de machtigingsaanvragen afschaffen. “Dit neemt onzekerheid weg bij patiënten en werkdruk en irritatie bij de specialist,” aldus van Boxtel. “Wij schakelen om van georganiseerd wantrouwen naar gecontroleerd vertrouwen.”
Per jaar verwerkt Menzis gemiddeld 370.000 machtigingsaanvragen. Bijna driekwart kan worden afgeschaft dankzij de afspraken die Menzis maakt met ziekenhuizen voor de naturapolis. Van Boxtel: “Je kunt afspraken over de afschaffing van machtigingen alleen maken, als er een contract onder ligt dat verder gaat dan het regelen van het betalingsverkeer. Met ziekenhuizen hebben we afgesproken dat we veel machtigingen inruilen voor een steekproefsgewijze controle achteraf. Daarmee zetten we de mens weer écht centraal.”
Einde aan onzekerheid
Een concreet voorbeeld van een machtigingsaanvraag die niet meer nodig is: de onzekerheid bij een patiënt én irritatie bij de plastisch chirurg rond de aanvraag van een borstcorrectie. Bij medische noodzaak, zoals na een borstkankeroperatie, zit een borstcorrectie in het basispakket, maar voor die ingreep moest onder de Ziekenfondswet altijd toestemming worden gevraagd. De nieuwe Zorgverzekeringswet kent deze plicht niet meer. “Wij voegen de daad bij het woord en schaffen als eerste zorgverzekeraar de machtigingsaanvraag voor deze ingreep af”, aldus Menzis.
Een ander voorbeeld is de no-claim. Van Boxtel: “Vorige maand hebben wij onze verzekerden die recht hadden op no-claimteruggaaf een brief gestuurd met de boodschap: u krijgt geld terug omdat u vorig jaar minder dan _ 255 aan zorg hebt gebruikt. Maar in diezelfde brief moesten we het voorbehoud maken dat er nog DBC-declaraties kunnen aankomen en dat verzekerden die zojuist geld hebben teruggekregen dit misschien weer aan ons terug moeten betalen. Dit is onmogelijk uit te leggen aan onze klanten.”
gecontroleerd vertrouwen.”

Reageer op dit artikel