nieuws

Meetingpoint bindt strijd aan met direct writers

Archief

Transactieplatform Meetingpoint gaat de pijlen richten op de consument. Forse investeringen moeten tussenpersonen een totaaloplossing op het terrein van internet, online sluiten, marketing en administratie gaan bieden. Meetingpoint wil zo de strijd aanbinden met direct writers.

Volgens directeur Steven Jonkman is sprake van een forse koerswijziging. “De afgelopen jaren hebben we vooral de intermediaire verzekeraar en de tussenpersoon ondersteund met behulp van een transactieplatform. Nu gaan we ons focussen op de lijn tussen de tussenpersoon en de consument. Wij gaan de tussenpersoon ondersteunen bij het behouden en verwerven van klanten met behulp van internet.”
Meetingpoint doet dit voor een deel al met MP4U, waarbij de klant op de website van de tussenpersoon een polis direct kan sluiten. “Nu gaan we een hele nieuwe lijn van producten en diensten bieden op het gebied van klantrelatiemanagement, internetmarketing, direct marketing, polisadministratie en financiële administratie.”
Jos Baeten, topman van Fortis Verzekeringen en Meetingpoint-man van het eerste uur, is content met de nieuwe strategie. “De visie achter Meetingpoint is in feite nog steeds dezelfde: sneller, beter en goedkoper communiceren in de intermediaire keten. De nieuwe dimensie is dat we de keten gaan doortrekken naar de klant.”
Slagkracht
“Het biedt zowel de intermediaire verzekeraar als de tussenpersoon dezelfde marktpower als een direct writer”, meent Jonkman. “Maar hier gaat het wel om een adviseur van vlees en bloed, die een persoonlijk advies geeft.”
De tussenpersoon heeft via het transactieplatform toegang tot de producten van de bij Meetingpoint aangesloten partijen. Jonkman: “De adviseur krijgt een set van mogelijkheden om met de klant te communiceren via zijn eigen website. Daarnaast gaan we er voor zorgen dat de adviseur ook gevonden wordt op internet.”
“Een tussenpersoon die met alle door ons ontwikkelde producten en diensten aan de slag gaat, zal straks geen eigen systeemhuispakket meer nodig hebben. Wij gaan ook niet eerder weg bij hem, voordat alles werkt”, zegt marketingmanager Lindeboom.
Nationale-Nederlanden
Over de kosten willen Jonkman en Lindeboom niet veel zeggen. “Alle aandeelhouders geloven in dit nieuwe concept en investeren er fors in. Ze geloven in het gezamenlijk innoveren van het intermediaire kanaal. Er wordt dus niet geconcurreerd op de techniek. Voor wat betreft de kosten: we zijn er niet op uit om geld te verdienen aan een softwareoplossing, maar het zal ook zeker niet gratis zijn”, aldus Lindeboom.
Nationale-Nederlanden is aandeelhouder geworden in Meetingpoint vanwege deze nieuwe strategie. “Zij geloven heilig in dit concept”, aldus Jonkman. Meetingpoint ontwikkelt het concept niet zelf. “We zijn in zee gegaan met een aantal gerenommeerde partijen, die zich al bewezen hebben zowel in Nederland als daarbuiten.
Presentatie
Op 1 november presenteert Meetingpoint het nieuwe concept tijdens het Sivi-congres. “Dat wil niet zeggen dat elke adviseur er dan onmiddellijk mee aan de slag kan. We gaan eerst met een klein aantal adviserus een proef houden. Zodra bewezen is dat het systeem stabiel is, gaan we het verder uitrollen. We doen dat modulair. Het is wel zo dat we in de zomer van 2008 alles klaar hebben en dat er mee gewerkt kan worden.”
Voorstander
In een reactie laat de NBVA te weten voorstander te zijn van elk initiatief dat de positie van het professionele en onafhankelijke intermediair versterkt. “De plannen van Meetingpoint dragen de belofte die positie inderdaad te versterken. Wij zijn daarover met Meetingpoint in gesprek en hebben vertrouwen in de ontwikkeling”, aldus NBVA-voorman Rob Groenemeijer.
Dat het nieuwe concept de systeemhuizen raakt, vindt de NBVA niet erg. “Voor zover zij in concurrentie treden is dat prima. Het vergroot de keuzevrijheid voor tussenpersonen en bevordert wellicht de urgentie om te komen tot kwaliteitsverbetering, zoals wij ook in onze samenwerking met Amedia nastreven.”
in dit nieuwe concept en investeren er fors in.”

Reageer op dit artikel