nieuws

Meeste aanbieders melden nog niet totale kosten van krediet

Archief

Veel aanbieders van consumptief krediet hebben hun uitingen niet op tijd aangepast aan de nieuwe regels voor kredietreclames, die sinds afgelopen maandag gelden. Slechts enkele partijen melden in hun rekenvoorbeelden de totale kosten voor de klant.

Met ingang van deze maand moeten reclamespots voor consumptief krediet op radio en tv vermelden wat bij een bepaalde limiet en een bepaalde rente het totale bedrag is dat de klant betaalt. Die regel geldt ook voor internetsites en printadvertenties en is in januari door minister Zalm (Financiën) toegevoegd aan het Besluit Financiële Dienstverlening. De verplichting om de totale kosten te melden geldt alleen als rentepercentage of maandlasten worden vermeld.
Op internet hebben alleen DSB Bank (en haar dochters), Rabobank en Arenda per 1 mei hun rekenvoorbeelden aangepast. De meeste aanbieders laten wel rekenvoorbeelden zien, maar gaan daarbij niet verder dan het melden van maandbedragen. Banken als Postbank en ABN Amro melden helemaal geen tarieven en hoeven dus ook geen totale kosten te vermelden; Fortis Bank geeft wel rentetarieven, maar geen totale kosten.
De Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) biedt op de site www.vfn.nl/reclamemelding de mogelijkheid om overtreders te melden.
Onduidelijk
Onduidelijk blijft hoe in geval van een doorlopend krediet of een aflossingsvrije tweede hypotheek de totale kosten berekend moeten worden. Zo lijkt de melding van de totale kosten op de site van DSB Bank niet geheel transparant: bij een kredietsom van _ 20.000 en een looptijd van dertig jaar betaalt de klant volgens DSB _ 27.940. Daaronder staat echter wel vermeld dat het in het voorbeeld gaat om een aflossingsvrije tweede hypotheek met een rentevaste termijn van één jaar (tarief 2,1%) en daarna een variabele rente, die wordt gesteld op 4,9%. De restschuld van _ 20.000 blijft buiten beschouwing.
Structurele controle
Bij leenvormen anders dan een persoonlijke lening lijkt het moeilijk om een reële indicatie van de totale kosten te geven. Toezichthouder AFM is echter van mening dat die kosten prima kunnen worden weergegeven. “De reclames moeten juist, transparant en niet misleidend zijn”, aldus woordvoerder Seger Pijnenburg. “Wij gaan structureel controleren of de reclame-uitingen daaraan voldoen. Uiteraard moet wel duidelijk zijn dat je bij een aflossingsvrije lening aan het eind van de looptijd met een restschuld blijft zitten.”

Reageer op dit artikel