nieuws

Meer partijen melden totale kosten consumptief krediet

Archief

Behalve Rabobank, DSB Bank en Arenda melden ook Postbank, ABN Amro en Interbank nu bij rekenvoorbeelden voor consumptief krediet de totale kosten voor de klant, conform de per 1 mei geldende reclameregels.

Postbank heeft de eigen site al per 1 mei aangepast. Interbank, wiens rekenmodule bij de invoering van de nieuwe reclameregels tijdelijk niet beschikbaar was, heeft nu ook een online overzicht met de totale kosten voor aflopend en doorlopend krediet. Voor een krediet met hypothecaire basis worden overigens geen tarieven of maandlasten getoond. Moeder ABN Amro meldt in haar brochure eveneens totale kosten. Bij een hypothecair krediet worden wel maandlasten en rentepercentages genoemd, maar geen totale kosten.
De sites van Gelink, DGA Financieel Adviseurs en VDZ Geldgroep geven geen rekenvoorbeelden en hoeven dus volgens de regels ook geen totale kosten te melden. Wel is er de mogelijkheid een indicatie te krijgen van het te lenen bedrag.
Afab laat alleen voorbeelden van kredieten op basis van hypothecaire zekerheid zien, zonder totale kosten. Voor persoonlijke leningen en doorlopend krediet worden geen rekenvoorbeelden getoond.
Geen verbod
Minister Zalm gaat geen verbod invoeren op agressieve reclames voor consumptief krediet, zo heeft hij laten weten in antwoord op diverse Kamervragen over de nieuwe reclameregels voor krediet. Zalm vindt een reclameverbod, zoals gesuggereerd door de PvdA- en Groen Links-fractie, te ver gaan. “Reclame is een onlosmakelijk aspect van het handelsverkeer, waarin consumenten kennis moeten kunnen nemen van de verschillende producten die er op de markt zijn. Leningen vervullen een maatschappelijke functie. Voor veel mensen kan het aangaan van een lening, gezien hun situatie, nuttig zijn.”
Een vrijstelling voor kredieten in de vorm van een tweede hypotheek vindt Zalm niet nodig. De VVD-fractie had daarom gevraagd, omdat bij hypothecair krediet de looptijd ook van belang is voor de totale kosten. “Die problemen zijn niet van een zodanige aard dat een vrijstelling noodzakelijk is. Adverteerders hebben immers ook de mogelijkheid om in het geheel geen kredietvergoedingspercentage of maandlast met kredietsom of kredietlimiet te noemen.”
Boete
De boete voor overtredingen van de reclameregels bedraagt minimaal _ 5.445, aldus Zalm. Dat bedrag kan afhankelijk van de omvang van het bedrijf met maximaal een factor vijf worden vermenigvuldigd. “In de toekomst zullen echter fors hogere boetes kunnen worden opgelegd. Onder de WFT wordt de basisboete licht verhoogd tot _ 6.000. Vervolgens zal de hoogte van de maximumboete verder worden opgehoogd.” Is er sprake van een zware overtreding, dan kan de boete tot _ 1 mln oplopen. “De boetes kunnen echter nog hoger worden, indien zij gekoppeld worden aan het wederrechtelijk verkregen voordeel of de geleden schade.”

Reageer op dit artikel