nieuws

Mediabestedingen van verzekeraars stijgen

Archief

De verzekeringsbranche heeft in de eerste helft van dit jaar voor ruim e 55 mln besteed aan reclame in publieke media. De reclamegelden zijn daarmee met 49% gestegen.

Dat stellen onderzoekers van Stroom Mediacommunicatie, op basis van BBC-gegevens. Achmea blijft de grootste adverteerder met een aandeel van 24%, oftewel e 13,3 mln. Over 2003 was dit aandeel echter nog 32%. De verschuiving komt op het conto van ING Groep (e 6,4 mln), dat haar aandeel in de mediabestedingen opschroeft van 3% vorig jaar naar 12% nu. De onderzoekers zien in het EK Voetbal en de daaraan verbonden rol van Nationale-Nederlanden de voornaamste verklaring.
Delta Lloyd Groep staat, vooral ter ondersteuning van het merk Ohra, op de tweede plaats met een besteed budget van e 9,0 mln. Na ING volgen achtereenvolgens: Rabobank e 5,0 mln, SNS Reaal e 3,4 mln, Aegon e 2,8 mln, Univé e 1,5 mln, Menzis e 1,3 mln en Fortis e 1,1 mln. In het rijtje staat overigens ook de uitvoeringsinstelling werknemersverzekeringen (UWV) opgenomen met een budget van e 2,2 mln.
De televisie blijft veruit het populairste medium bij de verzekeraars: 59% van de gelden werd hieraan besteed. Radioreclames vergden 19% van de reclamebudgetten. Dagbladen moesten het in het eerste halfjaar met 10% doen en de vakbladen met minder dan 1%.

Reageer op dit artikel