nieuws

MarketResponse: in 2007 minder overstappers zorgverzekering

Archief

Uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen blijkt dat dit jaar ruim 20% van de Nederlanders is veranderd van zorgverzekering. Onderzoeksbureau MarketResponse verwacht voor komend jaar een overstappercentage van maximaal 12%.

Van alle Nederlanders die dit voorjaar een zorgverzekering moesten sluiten, heeft 58% offertes van verschillende verzekeraars vergeleken. Verder heeft 6% van de Nederlandse huishoudens zich helemaal niet met de zorgverzekering beziggehouden en 36% heeft alleen het aanbod van de oude verzekeraar bekeken. Dit zijn de resultaten van de KlantenMonitor Zorgverzekering, een jaarlijks terugkerend tevredenheidsonderzoek onder zorgverzekerden van MarketResponse en Jan de Mos Consultancy. Ruim 6.300 huishoudens hebben dit jaar aan het onderzoek deelgenomen.
Overstappers
Uit het onderzoek blijkt verder dat uiteindelijk 22% van het totaal aantal verzekerden niet heeft gekozen voor het aanbod van hun oude zorgverzekeraar. Eerder meldde onderzoeksinstituut Vektis dat tot 1 maart 18% is overgestapt en dat dit percentage tot 1 mei hooguit kon oplopen naar 19%. Accountants- en adviesbureau Deloitte communiceerde onlangs een overstappercentage van 25%.
MarketResponse voorspelt op basis van de cijfers en ervaringen van dit jaar dat het percentage mensen dat voor 2007 kiest voor een andere zorgverzekering niet boven de 10% à 12% zal komen. “Als de premiestijgingen dit najaar beperkt blijven, zal dit percentage nog lager zijn”, aldus het onderzoeksbureau.
Tevredenheid
Het onderzoek laat verder zien dat de tevredenheid over de zorgverzekeraars ten opzichte van vorig jaar is toegenomen. De verzekeraars krijgen een 7,5 (7,2) voor de dienstverlening, een 7,6 (7,3) voor de kwaliteit van de zorgverzekering en een 6,8 (6,2) voor de premie.
Er zijn hierbij geen grote verschillen geconstateerd tussen mensen met een collectief contract en mensen met een individueel contract. Wel zien de onderzoekers in de resultaten de piekbelasting van dit voorjaar terug. Respondenten die in de periode december-maart contact hadden zijn namelijk minder positief dan verzekerden die in de periode daarvoor contact hadden.
Dienstverlening
Volgens MarketResponse wordt de toename van de tevredenheid niet veroorzaakt door een sterke verbetering van de dienstverleningsprocessen zoals het telefonisch contact en de declaratieverwerking, die hetzelfde zijn beoordeeld als vorig jaar. Alleen het e-mailcontact is lager beoordeeld dan in 2005 en ging van een 7,3 naar een 6,9.
Het onderzoeksbureau schrijft de grotere tevredenheid eerder toe aan een toegenomen bewustzijn van de aanvullende dienstverlening. “Verzekerden zijn zich beter bewust van inspanningen van verzekeraars op het gebied van preventie, zorgbemiddeling, advies over artsen en ziekenhuizen, verkorten van wachtlijsten en dergelijke”, licht MarketResponse toe.

Reageer op dit artikel