nieuws

Makelaars zinnen op meer commissie

Archief

Britse makelaars eisen van verzekeraars 2,5% extra commissie, bovenop hun reguliere beloning. Zo’n aanvullend provisiepercentage is volgens de drie grote makelaars in ons land niet aan de orde. Maar dat de makelaars een einde willen maken aan hun dalende inkomsten is wel duidelijk. Die druk wordt aan de zijde van verzekeraars gevoeld.

"Er is momenteel continu discussie over de beloning", erkent Allianz. "Sommige makelaars vragen extra commissie voor extra diensten als inspectie, polisafgifte en claimafhandeling."
De maatschappij, sterk in grootzakelijke schadeverzekeringen, wijst naar oorzaken als de dalende premies en daarmee teruglopende commissie-inkomsten voor makelaars én het enkele jaren geleden afschaffen van de contingency commissions. Dit laatste betreft bonussen die verzekeraars aan makelaars uitkeerden voor zaken als groei, contractverlenging en winstgevendheid van een portefeuille. Dergelijke commissies kwamen drie jaar geleden onder aanvoering van de Amerikaan Eliot Spitzer onder vuur te liggen, omdat ze transparant noch in het belang van de klant zouden zijn.
Max Schönholzer, scheidend directeur van Zurich, valt collega-verzekeraar Allianz bij. Hij wijst op dezelfde oorzaken ("zachte markt en Spitzer") en noemt de huidige druk van makelaars om hun marge te vergroten "een logische ontwikkeling".
Marge van 5%
Marsh voert nog een extra motief aan voor het invoeren van de 2,5% extra commissie in het Verenigd Koninkrijk: lokale intermediairbedrijven ontvangen gemiddeld substantieel meer commissie dan de grote makelaars. "En ik heb sterke aanwijzingen dat wij in ons land gemiddeld ook een lager inkomstenpercentage krijgen dan provinciale makelaars", zegt Marcel Polk, directievoorzitter van Marsh Nederland. "We weten wat er wordt betaald en wat we zelf regulier ontvangen. Daar zit wel een marge van zo'n 5% tot 7,5% tussen."
Toch is Polk op dit moment niet van plan om verzekeraars tot betaling van extra commissie aan te zetten. "Wij trachten ons marktaandeel te vergroten en in die strategie past geen verhoging van de commissies."
Moeilijk vergelijken
Van een structureel verschil tussen makelaarsbeloningen en die van provinciale intermediairs zegt Willis-topman Hugo Wegbrans geen weet te hebben. "Maar wij doen weinig zaken die provinciale kantoren ook doen, dus het is ook moeilijk vergelijken."
Volgens Willis is "een commissieverhoging over de gehele portefeuille in ons land niet aan de orde". Wel erkent de makelaar dagelijks in discussie te zijn over de beloning. "Maar dat moet primair met klanten gebeuren", stelt Wegbrans. "Soms doe je zoveel voor een klant, dat je met de reguliere commissie niet uitkunt. Daar praat je dan dus over."
Geen vingers branden
Ron Verhulsdonck, eerste man in Nederland van de industriële verzekeraar ACE, wil zijn vingers liever niet branden aan de discussie. ACE is volgens hem in Groot-Brittannië niet ingegaan op verzoeken van makelaars om extra commissie. "Ons standpunt is: de makelaar werkt voor de klant en het ligt voor de hand dat die hem betaalt. Moet die honorering omhoog, dan moet de makelaar niet bij ons zijn", aldus Verhulsdonck. Op de vraag of het ook in ons land een actuele kwestie is, gaat hij liever niet in.
Aon Nederland lijkt evenmin happig op het geven van commentaar, want de makelaar verwijst naar de leiding in London. Die laat weten dat het afdwingen van extra commissie (2,5% of iets vergelijkbaars) "in Nederland niet aan de orde is". Wel laat Aon vanuit Engeland weten dat een extra commissie van 2,5% in Groot-Brittannië in 2001 al is ingevoerd, in ruil voor het destijds vrijwillig afzien van contingency commissions.
Britse ontwikkelingen
In Groot-Brittannië hanteren de grote Britse makelaars sinds enige tijd een commissie van 2,5% op alle zaken die nu louter een beloning op fee-basis kennen. Marsh is nog een stap verder gegaan door de extra 2,5% op alle zaken, dus ook de met commissie beloonde zaken, in te voeren.
Het tijdschrift Post Magazine onthulde deze zomer dat Willis een test met zo'n vaste vergoeding vanaf 1 oktober in de kleinzakelijke markt zou gaan houden. Nu blijkt dat Willis de commissie van 2,5% in 2008 op alle fee-gebaseerde posten invoert. "Rekeningen aan klanten zijn niet in lijn gebleven met onze kosten en waarde", zo motiveert het Willis-management de stap in interne stukken over het project 'Brokerage on Fee Business'.
Inmiddels blijkt Aon al jaren zo'n extra commissie van 2,5% te hanteren. Dat is lange tijd gebeurd zonder dit aan klanten (en de buitenwereld) kenbaar te maken. Heath Lambert, naar eigen zeggen de Britse marktleider, heeft een vergelijkbare commissie van 1% onlangs opgetrokken tot 2% en gaat in 2008 ook op 2,5% over. Andere makelaars zullen het voorbeeld volgen, is de verwachting. De Britten zien de vaste vergoeding van 2,5% vooral als een antwoord van makelaars op het verdwijnen van contingency commissions.

Reageer op dit artikel