nieuws

Kosten leningen direct helder

Archief

Kredietverstrekkers worden verplicht consumenten direct duidelijk te maken wat de kosten zijn van een lening. Die praktijk is het gevolg van een besluit van het Europees Parlement.

Consumenten in de EU-lidstaten moeten de werkelijke kosten van leningen beter met elkaar kunnen vergelijken. Anderzijds moet het voor aanbieders makkelijker worden om in andere Europese landen klanten te werven. “In Nederland is de regelgeving al van dien aard, dat de gevolgen van de nieuwe richtlijnen voor ons land beperkt zullen zijn”, zegt Maasbert Schouten, topman van Afab en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Financieringsadviseurs (NVF).
“De précontractuele informatie zal weer iets moeten veranderen”, vertelt Bart de Nie namens de Vereniging van Financieringsondernemingen Nederland (VFN). “Consumenten krijgen meer bedenktijd. Tot twee weken nadat ze de lening hebben afgesloten, kunnen ze die weer ongedaan maken. Vooral met goederenkrediet wordt dat lastig; ik weet nog niet hoe we daarmee moeten omgaan. Wellicht moet een koelkast, als je die op afbetaling wilt kopen, eerst veertien dagen in de winkel blijven staan.”

Reageer op dit artikel