nieuws

Klantenstop bij leverancier van leads na ontvangst vergunning

Archief

Het Baarnse Clicks4Sales is een van de eerste leveranciers van leads (gegevens van potentiële klanten) die zelfstandig een vergunning als assurantiebemiddelaar heeft verworven. Aanleiding voor de aanvraag is de stelling van de AFM dat bedrijven die meer leveren dan contactgegevens zich bezighouden met bemiddelen.

De toezichthouder eist dat leveranciers van leads een WFT-vergunning aanvragen. “Kort en goed betekent dit dat een leadgenerator alleen NAW-gegevens mag leveren en iedere verrijking daarvan uit den boze is”, aldus Martijn Pols van de Autoriteit Financiële Markten. “Het is dus verboden om, zoals veel van die bedrijven doen, iemands inkomen of schadeverleden te vermelden.”
Klantenstop
De vergunningaanvraag van Clicks4Sales is nogal langzaam verlopen. “Na de aanvraag in oktober 2006 hebben we behoorlijk wat problemen moeten oplossen, zoals het regelen van de beroepsaansprakelijkheid. Maar sinds twee weken hebben we de WFT-vergunning officieel in huis”, zegt directeur Henk Jansen van Clicks4Sales.
In augustus meldde het bedrijf nog per brief aan zijn klanten dat er tijdelijk alleen NAW-gegevens zouden worden geleverd. “Inmiddels kunnen we weer gewoon complete leads leveren”, zegt Jansen.
Clicks4Sales vermoedt dat veel collega-bedrijven hun zaken nog niet op orde hebben. “We hebben een klantenstop afgekondigd, omdat we een grote toeloop van klanten verwachten. We willen even de tijd nemen om te kijken hoe we ons aanbod in de huidige situatie kunnen verfijnen”, aldus Jansen.
Ontheffing
Leadleverancier Glengarry in Amsterdam heeft geen vergunning en zal er ook geen aanvragen. “Ik heb geen zin om 1.200 pagina’s met regels door te lezen”, zegt directeur-eigenaar Arjen Jongeling van Glengarry. “Feitelijk is het zinloos, omdat we die WFT-vergunning nooit van z’n leven zullen gebruiken.” Het is wel mogelijk om een ontheffing voor de vergunning aan te vragen.
Glengarry werkt veelvuldig voor hypotheekadviseurs en levert in principe alleen contactgegevens. De adressen die op de website binnenkomen, worden gelijk doorgestuurd. Dat kost de ontvangende partij circa _ 55. “Omdat wij totaal niet aan verrijking doen, hebben we de vergunningaanvraag bij de AFM aangekaart.”
“De enige selectie die we toepassen is die op postcode. Het voordeel is dat wij daardoor sneller kunnen zijn dan veel concurrenten. Bovendien kunnen de klanten hun eigen normen toepassen bij verdere verwerking. Ik denk dat onze klanten uit twintig leads ongeveer drie afspraken halen.”

Reageer op dit artikel