nieuws

Joost Goslings nationaal kampioen hoofdrekenen

Archief

Joost Goslings nationaal kampioen hoofdrekenen

Joost Goslings mag zich sinds tweede kerstdag de beste hoofdrekenaar van Nederland noemen. De 39-jarige actuarieel rekenaar uit Gouda was vol zelfvertrouwen naar de finale in het Werktheater in Amsterdam gereisd. Tandartszoon Goslings, geen naaste familie van verzekeringshoogleraar Jan-Willem Goslings, heeft in de afgelopen tien jaar voor tal van verzekeringsmaatschappijen gewerkt. Klaverblad, AXA, Buck Heissmann, Nationale-Nederlanden, Postbank, Optas, Zwitserleven hebben allemaal van zijn diensten gebruik gemaakt. Sinds november is Goslings, die zich in maart vorig jaar zelfstandig vestigde, via Advinsure gedetacheerd bij MoneyView Research.
Aan de voorselectie van de Nationale Rekentoets 2007 hadden niet minder dan tienduizend mensen deelgenomen, van wie er duizend alle twintig vragen goed beantwoordden. In de finale had Goslings aanvankelijk veertig opponenten. Pas na de laatste opgave bleek hij tot de top 3 doorgedrongen te zijn.
Nederland 2
De door Joost Prinsen gepresenteerde finale werd op de avond van tweede kerstdag uitgezonden via Nederland 2. In het felle licht van de tv-lampen voelde Joost Goslings zich kennelijk op zijn gemak en hij nam direct een drie-nul voorsprong. Toch werd het nog spannend toen hij bij de stand van 4-3 even een zwak moment had en een fout antwoord gaf bij de opgave: hoeveel is 99 x 99. Het zat hem daarna nog lange tijd dwars dat hij in al zijn gretigheid een uitkomst van 9.901 riep (“terwijl dat toch echt 9.801 moet zijn”). Maar gelukkig voor Joost sloeg zijn enige overgebleven concurrente ook de plank mis.
Daarna kon hij uit handen van voormalig vakbondsman Doekle Terpstra, tegenwoordig voorzitter van de hbo-raad, een fraai telraam als trofee in ontvangst nemen. Bovendien mag hij met zijn gezin een 24-daagse naar Zuid-Afrika gaan maken. Voorlopig is hij evenwel nog heel druk aan de slag bij MoneyView.
Mike Leers: Chagrijnig en Ziek
Tijdens een verzekeringscongres van Ernst & Young (EYe on Insurance) zorgde Mike Leers, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar CZ, voor een sterke opening. De CZ-topman neemt geen blad voor de mond en pleegt de zaken liefst helder te duiden. Hij noemt, in het geval van kritische noten, zelf al de “hard-Leerse manier”. Tijdens zijn toespraak werd duidelijk dat Leers weinig opheeft met de nog amper doorgedrongen marktwerking in de zorg. Volgens hem kan in die bedrijfstak “straffeloos geïnvesteerd worden in zaken die geen waarde toevoegen”. Hij wil “de cirkel van lamlendigheid” doorbreken en vindt dat “de gemiddelde Albert Heijn-logistiek beter is georganiseerd dan elk willekeurig ziekenhuis”.
Afkorting
Leers vertelde dat mensen hem wel ‘ns erg vinden zeuren en menen dat CZ toch geld genoeg heeft. De afkorting zou immers staan voor Centen Zat. Uiteraard ontkende hij dat. “Ik heb wel graag dat de hele zorgbranche CZ wordt. Dat betekent dan dat ze Chagrijnig en Ziek worden van mijn gedram om de markt te liberaliseren.”
Later die week is Leers ongetwijfeld zelf Chagrijnig en Ziek geworden. Dagblad AD meldde toen namelijk dat de beveiliging van de website van CZ niets voorstelde en dat gevoelige gegevens van tienduizenden offerte-aanvragers voor onbevoegden inzichtelijk zijn geweest. Een Amsterdamse hoogleraar Informatica noemde de website van CZ daarom treffend “een startpagina voor identiteitsfraude”. O, wat zal Leers zich ‘CZ’ hebben gevoeld en dat zullen enkele medewerkers op ‘hard-Leerse’ toon te horen hebben gekregen!
‘CEO van Eureka’
Tijdens EYe on Insurance werden de verwachtingen voor de toespraak van Maarten Dijkshoorn door inleider Bas Eenhoorn wel erg hoog opgeschroefd. De dagvoorzitter kondigde de topman van Achmea als “CEO van Eureka” aan. “CEO van Eureka”, herhaalde Dijkshoorn. “Dan heb je je bestemming wel gevonden, hoor! Deze inleiding verdient een speech op zich.”
Bij intermediair veel animo voor bridgen
Er blijkt onder het intermediair verrassend veel belangstelling te bestaan voor de 26e editie van het Assurantie Bridge Toerno0i, dat op 19 januari in Utrecht wordt gehouden.
Namens de organiserende SNS Reaal Groep stelt Ruud Verhoef: “De afgelopen jaren waren de tussenpersonen mondjesmaat vertegenwoordigd, hooguit tien paren, maar nu hebben zich uit die kring al veertig paren aangemeld.”
Daarnaast willen veel maatschappijen weer meedoen, maar het aantal plaatsen (126 paren) is beperkt. “Ook diverse maatschappijen die niet eerder meededen, willen nu meedoen. Daarom verwachten wij dat we aan enkele grotere maatschappijen ‘neen’ zullen moeten verkopen, omdat het al bijna vol zit.” Meer informatie: ruud.verhoef@reaal.nl.
Allianz Inkomen verrassing bij Product Management Game
De Product Management Game 2007 is gewonnen door het team van Allianz Inkomensverzekeringen. Tweede en derde werden de teams van respectievelijk Cardif en Dela. Dit is volgens de organisatie een opmerkelijk uitslag, omdat met een fictieve levensverzekeraar gespeeld wordt. Gevestigde namen in de levenmarkt als Fortis ASR, Reaal en Interpolis werden ruim verslagen.
De Product Management Game is een gezamenlijk initiatief van MoneyView, IG&H en For All Finance en werd afgelopen najaar voor de vijfde keer gehouden. Na twee voorrondes in Nederland vond het finaleweekend traditioneel in Cambridge plaats. In de game kon dit jaar voor het eerst naar het buitenland geëxpandeerd worden: het opzetten van een vestiging in Slovenië behoorde tot de mogelijkheden.
Krakers: Brunel Talent Award
Tijdens het finaleweekend van de Product Management Game is voor het eerst de Brunel Talent Award uitgereikt. Winnares werd Noortje Krakers, marketingmanager bij ABN Amro Hypotheken Groep.
Deze prijs wordt door detacheerder Brunel toegekend aan de, in de ogen van de jury, meest getalenteerde deelnemer. Het gaat daarbij om een breed scala aan vaardigheden. Jeroen Ekkel, directeur Brunel Finance: “Het gaat om een goede mix van IQ en EQ.”

Reageer op dit artikel