nieuws

Internetvoordelen komen pas echt naar voren bij reisverzekeringen

Archief

Door Patrick van Hees, Ruud Dekker en Erik Broekhuis

Het blijft interessant om te kijken waarom de consument internet in het kader van financiële producten nu eigenlijk wil benutten. Recent onderzoek laat zien dat er een paar in het oog springende zaken zijn die in elk onderzoek terugkomen: het gaat de klant om gemak, snelheid en een te realiseren prijsvoordeel. Anders dan veelal gedacht scoren snelheid en gemak wel flink hoger dan het beoogde prijsvoordeel. De reisverzekering lijkt een product dat zich bij uitstek leent om via internet gesloten te worden. Het product vraagt niet al te veel advies en wordt bovendien al veel langer via de niet-traditionele kanalen verkocht. Dat betekent dat producenten gewend zijn hiermee om te gaan. Bovenal is het een product dat van het ene op het andere moment beschikbaar moet zijn. Het is niet zo dat grote groepen consumenten alles doorlopend geregeld hebben of bij het boeken van een reis deze zaken regelen. Uit de grafiek blijkt hoe groot de seizoensinvloed op het onderwerp reisverzekering bij Google is. Hier toevoegen grafiek zoekgedrag reisverzekeringen Google met index januari op 100. De eerdergenoemde aspecten worden hieronder stuk voor stuk voor de reisverzekering belicht. Snelheid Snelheid bij reisverzekeringen is vrij eenvoudig te vatten. Natuurlijk komt het voor dat iemand toevallig graag via het internet een reisverzekering aan wil schaffen, maar in veel gevallen heeft de consument er een goede reden voor: hij of zij komt er bij het klaarleggen van het paspoort en de tickets achter dat er ook nog iets op het gebied van reisverzekeringen geregeld moet worden. Snel naar de diverse sites dus. Een paar partijen zijn inmiddels handig op juist deze aankoopmotivatie ingesprongen. Zij bieden niet alleen de mogelijkheid online aan te schaffen – dat lukt bij dit product in het algemeen wel – maar ze hebben ook een mooie aanvullende service. Bij het sluiten via internet krijg je binnen een paar minuten een e-mail of sms’je met het toegekende polisnummer. Deze service bieden onder andere de ANWB en de Postbank. Kun je toch nog met een goed verzekerd gevoel op vakantie. Een mooi voorbeeld van snelheid met internet in de hoofdrol. Gemak Zelfs als er geen haast is, kan het aantrekkelijk zijn om een reisverzekering via internet te sluiten. Heb je bijvoorbeeld geen zin in persoonlijk contact met iemand die direct je totale financiële situatie wil bespreken en wiens bezoek het onmogelijk maakt gewoon lekker in joggingbroek op de bank uit te buiken. Regel het achter de computer. Natuurlijk is goed verzekerd op reis belangrijk, maar zoveel kan er toch niet misgaan voor de doe-het-zelver. Bovendien wordt het hoofdproduct, de reis zelf, al in veel gevallen via internet aangeschaft. De reisverzekering via het reisbureau gekoppeld aan het advies over de reis heeft zich verplaatst. Mooie kans voor actieve aanbieders om op het juiste moment een aanbod te doen. Goedkoop Een flinke groep consumenten verwacht dat internet financieel voordeel oplevert, maar dit is – in tegenstelling tot wat nog wel eens gedacht wordt – niet het hoofdargument. Maar toch… Voor reisverzekeringen is met name Elvia erg actief om internetkorting zichtbaar te maken. Deze verzekeraar laat overduidelijk weten dat het internettarief 10% goedkoper is dan het ‘normale’ tarief. De 10% wordt in de offertes zichtbaar van het reguliere tarief afgehaald. Dat is niet alleen te zien op de Elvia-site, maar duidelijk is ook dat Elvia een actief beleid voert richting haar zakenpartners. Diverse andere sites maken dankbaar gebruik van de door Elvia geboden mogelijkheden. Bijvoorbeeld de recent gelanceerde website Directverzekerd.nl krijgt daarmee meteen een mooie meerwaarde. Overigens wil dat dus helemaal nog niet zeggen dat Elvia ook in absolute zin het goedkoopst is, maar het appelleert wel aan de gevoelens van een grote groep consument dat ze recht hebben op prijsvoordeel. Patrick van Hees en Ruud Dekker (For All Finance) in samenwerking met Erik Broekhuis (Google)

Reageer op dit artikel