nieuws

Intermediair gaat Eigen Huis Hypotheekservice ondersteunen De Eigen

Archief

Huis Hypotheekservice start deze maand een mediacampagne waarin het begrip ‘wooncarrière’ centraal staat

Tevens is met enkele tussenpersonen een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Bij de start in 2004 leidde de stap van de Vereniging Eigen Huis om zelf te gaan bemiddelen in hypotheken nog tot een lawine van verontwaardigde reacties vanuit het intermediair. Inmiddels lijkt de eigen hypotheekservice echter door de meeste branchegenoten te zijn geaccepteerd; directeur Robin Baks zoekt nu zelfs samenwerking met andere hypotheekadviseurs. Met zeven eigen advieslocaties (Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Zwolle en Groningen) en dertig adviseurs heeft Baks al een aardig bemiddelingsbedrijf staan. “Om verdere groei te kunnen beheersen, gaan wij met een select aantal intermediairs een soort ‘flexibele schil’ vormen. Zij kunnen, onder onze vergunning en volgens onze werkwijze, adviseren wanneer wij capaciteitsproblemen hebben.” Met negen kantoren is al een overeenkomst getekend. Zij hebben in totaal zo’n vijftien adviseurs beschikbaar. Onder die negen kantoren zijn De Groot Adviescombinatie uit Heerhugowaard, Beaumont Hypotheken in Nijmegen en AdviesNet Noord-Nederland in Drachten. Wooncarrière Komende week start op radio en internet een nieuwe campagne rond de hypotheekservice, die consumenten bewust wil maken van hun ‘wooncarrière’. “Wij hebben onderzoek laten doen door Intomart en daaruit blijkt dat de Nederlander wel tevreden is met de eigen woonsituatie, maar dat hij geen goed beeld heeft van de risico’s en de vermogensopbouw in de eigen hypotheek. Verder is men niet actief in het realiseren van de eigen woonambities.” De nieuwe campagne moet consumenten stimuleren meer naar de lange termijn te kijken. Op de Eigen Huis-site kunnen zij hun eigen wooncarrière in beeld brengen, waarbij wordt uitgerekend of het huis van hun dromen financieel; bereikbaar is. Voor de campagne worden radiospots ingezet. Tevens wordt uitgebreid op internet geadverteerd, onder meer met een online minidocumentaire op Funda en Nu.nl. Plannen Andere recente ontwikkelingen bij de Eigen Huis Hypotheekservice zijn het gedeeltelijk uitbesteden van de binnendienst aan FinanceNed, het vernieuwen van de website en op productgebied het aanpassen van de FBTO Spaarhypotheek. “Die heeft nu een modulaire opbouw en een verbeterd tarief”, aldus Baks. Daarnaast zijn de voorwaarden van de Woonvoordeel Hypotheek (MNF Bank en Universal Leven) verruimd. Op marketinggebied is een samenwerking gestart met de Brainsgroup. Verdere plannen omvatten het lanceren van producten onder eigen label en een splitsing van de site in een gedeelte voor leden die volledig online een hypotheek willen sluiten en leden die geadviseerd willen worden. Ook de introductie van het werken met een bemiddelings-fee staat nog op de rol. Nu werkt de hypotheekservice nog met een vast tarief voor de klant, waarbij het eventuele overschot aan provisie wordt verwerkt in de hypotheek. “Wij zijn nog met de Belastingdienst aan het praten over een manier om zo’n fee fiscaal aftrekbaar te maken. Die heeft immers ook betrekking op de bemiddeling in de bijbehorende verzekering.” Baks streeft naar een marktaandeel van enkele procenten met de hypotheekservice, die nu goed is voor enkele duizenden hypotheken per jaar. “We gaan richting de ? 1 mld”, aldus Baks, die de lat een stukje daarboven heeft gelegd. ” Wij hebben 685.000 leden, van wie jaarlijks 10% verhuist. Bij een gemiddelde hypotheeksom van ? 250.000 moeten wij dus maximaal een volume van ? 17,5 mld kunnen bereiken.”

Reageer op dit artikel