nieuws

ING Bank wil met campagne angst voor pensioen beteugelen

Archief

ING Bank wil met een nieuwe campagne werkende landgenoten van onder de veertig jaar attenderen op de noodzaak je te verdiepen in je pensioen. “Waarom steken Nederlanders toch hun kop in het zand als dit onderwerp zich aandient?”, vraagt de bank zich af.

Een onderzoek onder 25- tot 40-jarigen leverde onder meer op dat de Nederlander liever naar de tandarts gaat dan dat hij een pensioenadviesgesprek voert. “Zelfs een kerstdiner met schoonouders heeft de voorkeur boven een gesprek over pensioenen”, constateert ING Bank, ervan uitgaande dat zo’n diner altijd erger is dan tandartsbezoek. “Alleen file rijden op zondagmiddag is minder populair.”
De meerderheid van de ondervraagden denkt of weet zeker dat het op te bouwen pensioen onvoldoende zal zijn om later van te kunnen rondkomen. Toch denkt 86% zelden of nooit aan het pensioen.
Overigens blijkt premie betalen voor een uitvaartverzekering nog minder in trek dan het pensioengesprek.
Te ver weg en te moeilijk
De – voor de hand liggende – reden om geen energie in het eigen pensioen te steken, is voor 42% van de ondervraagden dat het nog te lang duurt. Voor 30% is de materie te ingewikkeld. De meerderheid zou echter wel actief het eigen pensioen willen regelen wanneer zij een duidelijk beeld hebben van het bedrag dat zij werkelijk nodig hebben voor later.
Een op de drie gaat actief naar de oudedagsvoorziening kijken als het onderwerp ‘op een leuke manier’ onder de aandacht wordt gebracht. Voor 20% van de respondenten is het pensioenvraagstuk niet aan de orde: zij denken het goed voor elkaar te hebben.
De campagne omvat een nieuwe serie van de tv-spot ‘een gesprek op de Lek’ met Wouke van Scherrenburg.
motto ‘Verberg je niet voor je pensioen’.

Reageer op dit artikel