nieuws

Infa gaat eigen software ook in buitenland aan de man brengen

Archief

Softwarebedrijf Infa gaat zijn werkterrein uitbreiden tot ver over de grenzen van Nederland. “De wereld wordt ons speelterrein”, zegt algemeen directeur Jenze Bosma. “De software die wij hebben en nog gaan ontwikkelen wordt bruikbaar in ieder willekeurig land.”

“Er is in het buitenland behoefte aan de wijze waarop wij, hier in Nederland, financiële adviessoftware bouwen. Sterker nog: wij zijn het enige bedrijf in de wereld dat in staat is een hele krachtige financiële reken-‘machine’ te bouwen”, zegt Bosma.
Dat is dan ook de drijfveer om over de grenzen te gaan kijken. De eerste contacten in het buitenland zijn al gelegd, zoals in Portugal, de Verenigde Staten en Azië. Bij Infa zijn inmiddels zeven man continu bezig met de ontwikkeling van wat ze noemen de Figlo-software, wat staat voor Financial Global software.
“Wij baseren onze nieuwe generatie applicaties op wereldwijde inzet. Dat betekent dat per land de fiscale en sociale wetgeving kan worden ingeregeld en dat we gebruik maken van zogeheten webservices – een internetprogrammeertaal – om deze rekensoftware aan andere systemen te hangen. Het inregelen, onderhoud en de verkoop ervan laten we over aan de lokale partijen waarmee we samenwerken”, aldus Bosma.
Hij benadrukt dat de internationalisering niet ten koste gaat van de Nederlandse markt. “Sterker nog, wij bouwen deze software eerst voor de Nederlandse markt, maar zodanig dat het internationaal toepasbaar is. Dat is ook de reden dat we het kunnen financieren met eigen geld. We zullen ook qua personeel niet groeien. We hebben nu vijftig man in dienst en die willen we graag behouden. Deze ontwikkelingen maken het werken bij Infa voor hen ook interessant. Ook al is voor dit traject drie tot vijf jaar uitgetrokken.”
Inkooporganisaties
Bij hun onderzoek naar de internationale mogelijkheden, constateerden Bosma en mede-aandeelhouder Jan van Lierop dat inkooporganisaties in het buitenland veel verder zijn dan die in Nederland.
“In ons land zijn tussenpersonen vaak bij meerdere inkooporganisaties aangesloten. In het buitenland zie je grote serviceproviders die alle producten en diensten leveren, inclusief volledige backoffice voor de tussenpersoon. Die kan zich dus echt concentreren op zijn adviestaken en toch zelfstandig en onafhankelijk blijven”, aldus Van Lierop. Naar zijn mening is Dutch Insurance Network met DIN Direct een voorbeeld van een partij die zich in deze richting kan ontwikkelen. “Je moet namelijk alles kunnen bieden: Schade, Leven, Hypotheken en Beleggen. Als je de loyaliteit van tussenpersonen wilt opeisen, moet je ook meer bieden dan nu vaak geboden wordt.”
Levenslange relatie
Volgens Van Lierop zijn de beginselen van life planning een goed uitgangspunt om de markt van productgericht naar klantgericht te transformeren. “Iedereen beseft de noodzaak om dit proces door te voeren. Financiële verbreding van het advies kan zorgen voor klantgericht advies en een levenslange relatie. Wij denken met onze software een bijdrage te kunnen leveren aan dit noodzakelijke proces in de markt.”
“Het gaat veel verder dan financiële planning”, meent Van Lierop. “De klant weet wat hij heeft, hij weet wat hij wil en komt vervolgens bij de financieel adviseur die hem moet helpen die toekomst te verwezenlijken. Maar zo wordt het nog niet toegepast. Loop maar bij een willekeurige financieel adviseur naar binnen met de mededeling ‘ik wil een huis kopen’. Negen van de tien keer sta je na een uurtje weer buiten met een hypotheek op zak en je maandlasten voor de komende dertig jaar.”
Keuzes
“Als bedrijf maken maken we ook keuzes. Zo vind je bij ons geen klantrelatiebeheersystemen, geen polisadministraties en geen boekhoudapplicaties. Wij zorgen er wel voor dat dit alles te koppelen is aan onze producten. En in de toekomst zijn al onze producten ondergebracht in één omgeving die via internet beschikbaar is.”
“Een andere keuze is volledige concentratie op onze strategie voor de toekomst. Dat is de reden dat wij het onderdeel employee benefits (EB) per 1 januari hebben verzelfstandigd”, aldus Bosma.
“Een aantal jaren geleden fuseerde het EB-bedrijf Perceval met Infa. Nu hebben wij geconstateerd dat het bij employee benefits vooral om beheeractiviteiten en om communcatie gaat en dat past eigenlijk niet meer in de organisatie die wij willen zijn. Vandaar dat per 1 januari het EB-onderdeel, waaronder de applicatie EBL Pro, is overgenomen door Michael Lieffering; hij gaat onder de naam eBenefits verder in Gouda. Er zijn samen met Michael zes mensen meegegaan en onze klanten op dat gebied.”
aan de wijze waarop wij in Nederland financiële adviessoftware bouwen.”

Reageer op dit artikel