nieuws

Independer wil nuancering van aanbieding laagste kredietrente

Archief

Vergelijkingssite Independer vindt zelf dat ze niet de juiste tarieven van leningen publiceren. Vanwege onduidelijkheden over acceptatiecriteria is niet iedereen bij de aanbieder van de laagste rente ook het goedkoopste uit. Meer openheid moet uitkomst bieden.

Independer toont, in samenwerking met dataleverancier MoneyView, op internet de leentarieven van de aanbieders. Dit zijn de laagste tarieven van alle aanbieders en die zijn correct. Maar lang niet iedereen komt voor de getoonde (laagste) tarieven in aanmerking. Aanbieders zijn namelijk niet open over hun acceptatiecriteria.
Consumenten komen er pas achter of ze worden geaccepteerd, nadat ze een lening hebben aangevraagd. Daarbij wordt gekeken naar onder meer het inkomen, eigenwoningbezit en aanwezigheid van vaste telefoonaansluiting. Verder wordt het betaalgedrag in het verleden getoetst bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Al deze factoren bepalen of iemand een lening krijgt of niet en tegen welk tarief. Hoe zwaar bepaalde factoren wegen, verschilt per aanbieder.
Meerdere offertes
Daardoor is het lastig voor consumenten om te bepalen bij wie ze tegen het laagste tarief een lening kunnen afsluiten. Degene die met de laagste rente adverteert, zal niet in alle gevallen de voordeligste zijn. “Daarom raadt Independer op haar website aan om meerdere offertes aan te vragen. Pas dan krijgen consumenten een goed beeld van de rente die ze moeten gaan betalen”, zegt Edmond Hilhorst, directeur van Independer. “Meer duidelijkheid over de acceptatiecriteria zal een betere vergelijking van leningen opleveren”, aldus Hilhorst.
Maar daarvoor is wel de medewerking van de aanbieders nodig. Independer heeft meermaals aangedrongen op meer openheid, maar nooit inzage gekregen in de acceptatiecriteria. Bekende aanbieders als DSB waren altijd terughoudend, maar hebben vorige maand aangegeven inzage te willen geven in acceptatiecriteria. De Delta Lloyd en Ohra gaven al eerder aan mee te willen werken aan meer transparantie. “Independer is nu bezig alle aanbieders hierover te benaderen”, zegt Hilhorst. “En het loopt redelijk. Inhoudelijk geeft niet iedereen direct wat we willen weten en dat maakt het soms lastig. Maar er wordt hard aan gewerkt. Het feit dat de AFM er nu ook achteraan zit, helpt natuurlijk wel.”

Reageer op dit artikel