nieuws

‘Ik golf niet, ik zit op LinkedIn’

Archief

In hun maandelijkse column over internetontwikkelingen die relevant zijn voor de verzekeringsbedrijfstak bekennen Ruud Dekker en Patrick van Hees dat ze niet aan golf doen. Nee, het duo van For All Finance netwerkt tegenwoordig liever op internet.

Netwerken gebeurt tegenwoordig niet meer alleen op borrels, seminars of op de golfclub. Nee, netwerken kan veel sneller en laagdrempeliger via internet. En dan doelen we niet op datingsites, maar op zogenaamde social communities.
Bij de twintigers is Hyves heel populair. Wist u overigens dat Hyves ondanks de Amerikaanse look and feel een Nederlands initiatief is? In drie jaar tijd groeiden ze van scratch naar 4,4 miljoen leden! Op Hyves plaats je wat foto’s en informatie over jezelf. Daarna gaan vrienden en bekenden op jouw verzoek of op eigen initiatief met jou linken. Dat betekent dat anderen dan weer kunnen zien wie jouw vrienden zijn en, ook heel belangrijk, hoeveel vrienden je hebt. Dat laatste werkt weer een soort competitie in de hand: als je maar tien vrienden op Hyves hebt, ben je ‘zielig’. En dat is een deel van de verklaring van de snelle groei van dergelijke sites.
Een andere oorzaak ligt in het exhibitionistische karakter. Een ieder kan namelijk op jouw Hyves-profiel kijken en bijvoorbeeld zien hoe jij er vorig jaar in zwemkleding op Aruba uitzag. Dat spreekt veel verschillende doelgroepen aan.
Zakenleven
Er zijn nog veel meer social communities, zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse Facebook, Myspace, Sugarbabes en Spaces. In het Nederlandse zakenleven kom je bijvoorbeeld Xing tegen, maar met name LinkedIn is hier populair. Dat is een soort zakelijke Hyves; zonder foto’s, zonder vermelding van hobby’s. Voor zakelijk netwerken is LinkedIn dan ook veel geschikter dan Hyves, dat enerzijds jongere gebruikers heeft en anderzijds duidelijk een niet-zakelijk karakter. Zakelijke voorstellen worden daar dus eerder als inbreuk ervaren.
De truc zit hem erin dat je van een ieder met wie je ‘gelinkt’ bent – dus iedereen die je zelf als relatie hebt geaccepteerd of die jou als relatie heeft geaccepteerd – kunt zien met wie zij zijn gelinkt. Deze mensen uit de ‘second degree’ kun je zelf weer benaderen. Stel dat u bijvoorbeeld linkt met de directeur van een lokale fabriek, die u kent via de tennisclub. Op LinkedIn ziet u dan dat deze directeur verder gelinkt is met een HR-manager bij een andere lokale fabriek. U zou dan via LinkedIn, onder verwijzing naar de gemeenschappelijke relatie, kunnen proberen contact te leggen met deze HR-manager om te spreken over financiële diensten voor het personeel. U kunt de directeur natuurlijk ook gewoon op de volgende tennisavond vragen of hij contact kan leggen.
Houdt u wel in het achterhoofd dat bij het online-netwerken in principe dezelfde regels gelden als bij ‘gewoon’ netwerken: wees niet te opdringerig, investeer in een relatie, besef dat het gaat om geven en nemen. Ook voor deze online communities geldt: ze zijn here to stay en u moet ze op zijn minst bestuderen om te bekijken of u er commercieel iets mee zou kunnen.
Blijft nog over het privacy-aspect: wellicht goed om te weten dat u op veel van deze sites bepaalde informatie voor te nieuwsgierige surfers kunt afschermen. Nog niet bekend met LinkedIn? Ga naar linkedin.com, maak binnen een paar minuten een profiel aan en ga mensen zoeken. U zult verbaasd staan hoe snel het allemaal gaat. See you on LinkedIn! Ruud Dekker en patrick van Hees (For All Finance).

Reageer op dit artikel