nieuws

Hoe Hollandse verzekeringsman Shon Pé heel Curaçao plat kreeg

Archief

Hoe Hollandse verzekeringsman Shon Pé heel Curaçao plat kreeg

De Curaçaose jaren van Peter van der Pligt, tegenwoordig senior claimsconsultant bij Aon, zijn niet bepaald onopgemerkt gebleven. In de vroege jaren negentig bracht hij namelijk heel het eiland in vervoering met één van de grootste carnavalshits uit de geschiedenis.
Van der Pligt, die al sinds zijn zestiende liedjes schrijft, vertrok in 1989 naar Curaçao om daar de Antilliaanse vestiging van De Amersfoortse op poten te zetten. Met enkele muzikale vrienden vormde hij de groep ‘Late as usual’, die in 1991 in eigen beheer een cd uitgaf met vier nummers. “Alles is wereldnieuws op Curaçao”, legt Van der Pligt uit, “dus we kwamen al snel in de krant en op radio en tv.” Dat resulteerde in de bescheiden hit ‘I will remember you’.
Later dat jaar werd Van der Pligt in de aanloop naar het Tumba-festival benaderd om deel te nemen. “Het is een van de hoogtepunten van het jaar. Op dat festival wordt uit zo’n honderd inzendingen het lied gekozen dat later bij de carnavalsoptocht constant gespeeld zal worden. Vier avonden lang feesten dan zo’n 10.000 mensen op de tumba, een muzieksoort die alleen op Curaçao voorkomt.” Het leek de band Gaita Vaqueros Grande een goed idee om hun nummer ‘Kumpli kuné’ door Van der Pligt te laten zingen. “Dat was een hele klus. Het nummer was in het Papiamentu en ook nog in een 7/8e ritme. Ik wou het eerst niet, maar na enig aandringen heb ik dan toch maar ja gezegd.”
Aparte klank
En zo werd Peter van der Pligt de allereerste macamba, oftewel blanke, die deelnam aan het toen 22 jaar oude Tumba-festival. En hoe: “Het hele stadion ging uit z’n dak”, weet Van der Pligt nog goed. Hij schrijft het succes allereerst toe aan de kwaliteit van het door de lokale bekendheid Finchi Statia geschreven nummer. “Ik denk verder dat mijn Rotterdamse tongval een aparte klank gaf. Mijn macamba-uitspraak van het Papiamentu werd dan ook geïmiteerd. Zelfs de door mij gemaakte, houterige danspassen werden als nieuwe dans geïntroduceerd. Het was een hele gekke gewaarwording: ineens stond ik in het middelpunt van de belangstelling.”
En dat terwijl ‘Kumpli kuné’ de finale van het festival niet eens haalde. “Er brak bijna een opstand uit op het eiland: artikelen in de krant, klachten in radioprogramma’s. Er is nog een complete tv-uitzending gewijd aan de vraag waarom ik niet had gewonnen.” Het nummer werd echter een grote hit en werd nog bekender dan het lied dat het festival won. “Ik heb in die tijd werkelijk overal opgetreden. Het nummer is een ‘evergreen’ geworden en wordt nog elk jaar gespeeld.”
Van der Pligt, die in 1995 naar Nederland terugkeerde, wordt op de Antillen nog steeds op straat herkend. Rond de afgelopen jaarwisseling gaf hij nog een impuls aan zijn heldenstatus door als gastzanger van de groep Happy Peanuts zijn hit weer ten gehore te brengen.
Omzet verdubbeld
Marketingtechnisch waren de muzikale uitspattingen van Shon Pé, zoals de artiestennaam van Van der Pligt luidde, een enorm succes. ‘Verzeker mij maar bij die Tumbaman’, schijnt in 1992 een veelgehoorde opmerking geweest te zijn in de plaatselijke assurantiekantoren. “Dat jaar verdubbelde de omzet van De Amersfoortse Antillen”, bevestigt Van der Pligt. “Jacques van Ek, toen gedelegeerd commissaris, noemde dat in het jaarverslag het Tumba-effect.”
Zelf is de held van Curaçao overigens niet rijk geworden van zijn succes. De inkomsten uit de cd-verkoop zijn geschonken aan de stichting Zorg voor Geestelijk Gehandicapten.
zijn band op zijn afscheidsfeest in 1995.
Zorgpasje en direct een uitvaartmailing
Op een goede wijze reclame maken is ook een kwestie van het goede moment kiezen. Bij CZ denken (of dachten) ze daar iets te simpel over.
Krijg je na vele weken wachten eindelijk een zorgpasje thuisgestuurd, zit er meteen een ‘flyer’ bij van CZ Uitvaartverzekering ‘CZ neemt u zorgen uit handen’. Dat zal allemaal best waar zijn, maar nu even niet; eerst wennen aan de nieuwe zorgverzekering.
Cisco wil geen enkel misverstand
In de categorie ‘Dit maak je niet elke dag mee’ ontvingen wij een persbericht van Cisco J. Barão. Ooit had hij een goede samenwerking met Bureau D&O van Jurjen Oosterbaan Martinius. Maar dat is nu echt verleden tijd, of beter gezegd ‘voltooid verleden tijd’ en dat wil Barão laten weten ook. Zijn persbericht geven wij hieronder integraal weer:
“Wij zijn onlangs onaangenaam verrast door het feit dat tot voor kort op www.deno.nl een foto van onze directeur – Cisco J. Barão – zichtbaar is geweest. Daarnaast werd op deze site ook nog eens een brochure te koop aangeboden waarin hij te zien was.
Om misverstanden bij onze relaties in het bijzonder en de assurantiemarkt in het algemeen te voorkomen, willen wij benadrukken geen banden
met D&O te onderhouden.
Omdat wij voor deze uitingen nimmer onze toestemming hebben verleend, hebben wij – na overleg met een portretrecht-advocaat – het bedrijf uit Hoevelaken verzocht zowel de site als de brochure onmiddellijk aan te passen.”

Reageer op dit artikel