nieuws

Het is vooral druk in de radioblokken

Archief

door Richard Vroom

Je komt ze de laatste weken weinig tegen in de landelijke dagbladen: advertenties van financiële dienstverleners. Ook op tv valt er niet zo bar veel te beleven, maar de aanbieders zijn wel volop vertegenwoordigd in de reclameblokken op de populaire radiozenders. Daarbij zijn hypotheekverstrekkers en -bemiddelaars duidelijk in de meerderheid met hun najaarscampagnes.
Fortis Bank maakte van diverse media gebruik in de hypotheekcampagne die tot midden oktober liep. Op televisie zag je een gezinnetje op huizenjacht. Man, vrouw en dochtertje waren getooid met grote roze brillen. Vooral de krullige vrouw is helemaal weg van een huis waaraan zowel binnen als buiten het nodige moet gebeuren, maar ze bekijkt het geheel door die roze bril. Aan het eind van het filmpje komen ze bij een adviseur van Fortis Bank, die een gewone alledaagse bril opzet. De kijker kan eventueel zelf invullen, dat die man zijn gezond verstand wel zal gebruiken.
De meeste mensen in mijn omgeving vinden ‘m wel grappig: die letterlijke invulling van het begrip ‘de wereld door een roze bril bekijken’. Toch is er ook een goede kennis, die zich vanaf de eerste ‘bezichtiging’ enorm stoort aan dit filmpje. Zij kan niet begrijpen dat die mensen aan tafel schuiven bij de hypotheekadviseur, terwijl ze nog steeds die megagrote roze brillen dragen. Dat ze wellicht direct ontnuchterd zouden kunnen worden door de Fortis-adviseur kunnen wij niet weten, want het filmpje stopt bij de kennismaking.
‘Appeltje-eitje’
Op de radio heeft Fortis een vergelijkbare reclame van overenthousiaste mensen die rondom een huis cirkelen. Er moet nog van alles gebeuren om de droom te realiseren en de snelle opsomming van wensen mondt uit in een woordgrap. Er moet niet alleen een nieuw dak óp en een garage bíj het huis, neen vrouwlief wil ook een appelboom en daarachter een kippenhok. “Appeltje-eitje”, is de alerte inhaker van haar levenspartner.
De roze bril komt ook terdege in beeld op de website van Fortis Bank. ‘Zie je ’t voor je?’, is het terugkerende motto. ‘Klik en sleep de bril.’ Als je met behulp van de muis de bril over een simpel woonhuis beweegt, verschijnen er markiezen aan, een dakkapel op, een tuintje voor, een garage naast en een grote boom achter het huis. Waarom heeft niemand eerder voor een letterlijke invulling van de roze bril gekozen?
Slimme hypotheken
“Tijdens de RVS Huizenjachtweken is een slimme hypotheekoplossing dichterbij dan je denkt”, stelt RVS in zijn reclamecampagne, die de periode van 1 oktober tot en met 15 november bestrijkt. Wie zich op de RVS-website op de hoogte stelt van het aanbod komt daar wel diverse opties tegen, maar het thema ‘slimme hypotheekoplossing’ wordt verder helemaal niet ingevuld. Je krijgt in de actieperiode 0,4% rentekorting “op een hypotheek met voordeelopties”. Wat zijn dan die voordeelopties, wil je natuurlijk weten, zeker omdat er ook nog bij staat: hoe meer opties hoe hoger de korting? Als je kiest voor “offerterente is gelijk aan passeerrente” levert dit een korting van 0,25% oplevert en verder dat “niet boetevrij aflossen bij verkoop van de woning” goed is voor 0,15%. Als je beide opties neemt, dus zelf een paar risicootjes op de koop toe neemt, is de korting 0,4%.
Maar dat niet alleen, ook nog het ‘RVS Hypotheek Bonus Pakket’. Dit bestaat uit een jaar gratis inboedel- en opstalverzekering, voordelige taxatie- en notarisservice (“vraag je adviseur naar de actietarieven”) en een set van vijf (uiteraard ‘handige’) verhuisdozen.
Verder begeleiden
Wat verder opviel, is een overeenkomstig element in een tv-reclame van De Hypotheker en de internetreclame van Optima. In het tv-filmpje ‘Lerarenkamer’ zegt een docent tegen een vrouwelijke collega dat De Hypotheker niet alleen de hypotheek voor je regelt. “Eigenlijk begeleiden ze dat hele aankooptraject’. Optima stelt in het internetfilmpje: “Daarom doen wij meer dan het sluiten van een goede deal. Wij begeleiden het aankoopproces, helpen u met de belastingaangiftes of gaan zelfs mee naar de notaris, als u dat wilt (…)”
Freo
Er is deze zomer een nieuwe naam aan het consumptief-kredietfirmament verschenen: Freo, een handelsnaam van De Lage Landen (dochter van Rabobank Nederland). Het Oud-Engelse freo betekent naast “vrij van slavernij” ook nog “edel, blij”. Freo hanteert in zijn reclame het beproefde wapen van de humor. Er staat een oud vrouwtje bij de bushalte. De lijnbus komt met vertraging aan en mevrouw laat dat duidelijk blijken door op haar horloge te tikken. Ze stapt in en even later is de dienstdoende chauffeur uit zijn voertuig gezet door de kordate vrouw, die zelf achter het stuur is gekropen om even plank gas te geven. Focust Freo in de tv-reclame op het aspect snelheid, in de radioreclame staat de duidelijkheid centraal. “Dag buurman. Zou ik een bescheiden hoeveelheid sacharine van je kunnen lenen?” Tja, dat is een wel zeer omslachtige manier om bij iemand om een kopje suiker te vragen. Duidelijke voorwaarden vormen derhalve een van de wapens van Freo.
Nieuwe norm
Verder probeert de nieuwe aanbieder zijn naam wortel te laten schieten met de ‘Freo-norm’. Wat mag dat zijn? Lees deze, in Rabo-geest geschreven, introductietekst: “Het werd op z’n zachtst gezegd tijd. Tijd voor een richtlijn op het gebied van lenen die het belang van de klant centraal stelt. Een richtlijn die aangeeft dat lenen op een betrouwbare manier kan. Met eerlijke en duidelijke voorwaarden. Zonder addertjes onder het gras of andere onaangename verrassingen. Een richtlijn die een nieuwe norm aangeeft voor verantwoord lenen. Oftewel; de Freo-norm.”
De norm omvat een reeks elementen. De eerste lijkt beter als ‘methode’ dan als norm-element gekwalificeerd te kunnen worden: alles kan online van uit huis worden geregeld. Maar voor het overige zijn het sterke argumenten aan het adres van de consument, zoals “heldere en volledige informatie op één A4tje” en “ook worden u geen verzekeringen aangeboden waar u uiteindelijk niet meer vanaf komt”.

Reageer op dit artikel