nieuws

Handel in autowrakken in oktober van start

Archief

Nederlandse Restwaarde Markt (NRM), een elektronische veiling opgezet door verzekeraars en opkopers van schadevoertuigen. De veiling wordt ‘uitgerold’ over het land en moet begin volgend jaar volledig operationeel zijn.

De NRM is de opvolger van de Arisco Restwaarde Beurs (ARB), een geautomatiseerd veilingsysteem voor schadeauto’s in de noordelijke provincies. Doel van dit elektronisch vraag- en aanbodsysteem is een hogere restwaarde voor verzekeraars (beperking schadelast) te creëren. Ook kunnen fraude en criminaliteit met schadevoertuigen (‘omkatten’) veel beter worden bestreden.
De ARB is in 1995 opgezet om op landelijke schaal te worden geïntroduceerd, maar daarvan is nooit iets terecht gekomen. Gevoeligheden en onzekerheid bij de betrokken organisaties van autobestuurders (ANWB), verzekeraars, autohandelaren (Stiba/OSVN en VSV), expertisebureaus, leasemaatschappijen en schadeherstelbedrijven zorgden ervoor dat de ARB een min of meer kwijnend bestaan leidde.
Bestuursvoorzitter Frank Elion (Delta Lloyd) van de stichting NRM schrijft dit toe aan het grote aantal deelnemers. “Te veel deelnemers moesten in gelijke mate tevreden worden gesteld. En dat lukte natuurlijk niet. Nu participeren louter partijen die direct betrokken zijn bij de elektronische veiling, de verzekeraars en opkopers van schadeauto’s. Leasemaatschappijen mogen na 1 januari volgend jaar meedoen. Dan ook zal de ARB worden opgeheven en geïntegreerd in de NRM.”
Het bestuur van de stichting bestaat naast Elion uit: Leo Oude Essink (Achmea Schadeservice) en twee leden van de organisaties van autohandelaren, Joop van Rijn (Stiba/OSVN) en Peter Goedbloed (VSV). In de Raad van Advies hebben ANWB, Bovag, Focwa en Niav zitting.
Nieuwe clausule
In vergelijking tot de ARB geldt voor de NRM een aanbod- en afnameplicht. Verzekeraars moeten hun schade-auto’s leveren aan de opkoper, die uit een per regio geselecteerde groep het hoogste bod doet. Elion: “Bij de ARB werden schade-auto’s waarop een bod was uitgebracht, vaak alsnog buiten het systeem om tegen hogere prijzen verhandeld.”
Om een biedings- en afnameverplichting te kunnen garanderen, gaan verzekeraars hun polisvoorwaarden wijzigen. Opgenomen wordt een nieuwe clausule die bepaalt dat in geval van technisch of economisch total-loss het eigendom van het voertuig overgaat naar de (schade-uitkerende) verzekeraar. “Zo kan de eigenaar van het voertuig nooit meer buiten het veilingsysteem om een deal maken met een opkoper”, aldus Elion.
Voor verzekeraars geldt verder de verplichting om van aangeboden schade-auto’s standaard foto’s en alle noodzakelijke verkoopinformatie mee te sturen. “Dat drukt de kosten van opkopers, die niet langer per se naar allerlei uithoeken in het land hoeven af te reizen om schade-auto’s te inspecteren.”
Jaarlijks worden door verzekeraars, leasebedrijven en expertisebureaus 60.000 technisch of economisch total-loss verklaarde personenauto’s, motorfietsen en caravans te koop aangeboden aan handelaren, demontagebedrijven en garagebedrijven.

Reageer op dit artikel