nieuws

Hamburg-Mannheimer laat in ons land bescheiden groei zien

Archief

Hamburg-Mannheimer heeft zijn premieomzet in ons land vorig jaar verhoogd tot _ 14,5 (13,7) mln. De netwerkorganisatie Hamburg-Mannheimer Consulting sloot 6.500 nieuwe polissen.

In ons land werden vorig jaar 5.130 (4.519) nieuwe levensverzekeringen en 1.386 (1.159) nieuwe ongevallenpolissen gesloten. De bij die productie horende premieomzet is _ 3,9 mln groot. De maatschappij had eind vorig jaar ruim 29.000 Nederlandse polissen in portefeuille, 9% meer dan een jaar eerder.
Hamburg-Mannheimer, onderdeel van de Duitse Ergo-groep, is sinds 1997 in ons land actief. Dat gebeurt vanuit België, in het kader van vrije dienstverlening. De maatschappij haalt uit de Benelux een premieomzet van _ 177 (164) mln. De portefeuille telt 474.000 levens- en 50.000 ongevallenpolissen.
Commissie
De productie komt grotendeels van de eigen verkooporganisatie Hamburg-Mannheimer Consulting en voor zo’n 5% van tussenpersonen waarmee wordt samengewerkt. Met het oog op de Wet Financiële Dienstverlening heeft een deel van hen in ons land voortaan de status ‘verbonden bemiddelaar’. In België claimt Hamburg-Mannheimer Consulting in omvang de tweede makelaar van het land te zijn.
Aan alle agenten en tussenpersonen in de Benelux keerde Hamburg-Mannheimer in totaal aan ‘commissieloon’ _ 46 mln uit. Dat was hoger dan verwacht. Mede daardoor leed de maatschappij in 2005 een verlies van _ 9,6 mln, tegen nog _ 8,7 mln winst een jaar eerder. Voor 2006 zijn de commissielonen “substantieel” lager vastgesteld en is de storno-aansprakelijkheidstermijn – zeg maar de provisieverdientermijn – verhoogd. Dit alles met het doel “de rentabiliteit van de productie te verhogen”.
Fiscaal pakket
Hamburg-Mannheimer Consulting heeft in ons land een hoofdzetel in Geldermalsen en bijkantoren in Sassenheim, Tilburg, Geldrop, Echt en Elsloo. Zij proberen servicepakketten van het Nationaal Centrum voor Fiscaal en Sociaal Advies (NCFSA) aan de man te brengen. Kern van zo’n pakket is drie jaar lang assistentie bij het invullen van het belastingformulier.
Het einddoel is verkoop van een levensverzekering, waarbij de polishouder een deel van de eerder betaalde ‘servicekosten’ terugkrijgt. De verkopers krijgen voor de afzet van servicepakketten en polissen ‘eenheden’, evenals voor het werven van nieuwe ‘adviseurs’. Hoe meer eenheden, hoe hoger de trede op de trap en hoe hoger de beloning.

Reageer op dit artikel