nieuws

Financiële planning via de werkplek in trek

Archief

Werknemers willen in toenemende mate op de werkplek benaderd worden met informatie en aanbiedingen op het gebied van individuele financiële diensten en producten, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van VODW Strategy in Marketing.

Deze manier om de consument te benaderen zou aansluiten bij de behoefte van werknemer en werkgever aan betere informatie over pensioenregelingen en andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat is één van de uitkomsten van een onderzoek dat in opdracht van VODW Strategy in Marketing is uitgevoerd door MarketResponse. Het onderzoek vond plaats tussen eind december 1999 en januari 2000 onder honderd werknemers en honderdvijftig werkgevers bij organisaties met meer dan vijftig werknemers.
Uit hetzelfde onderzoek zou blijken dat ruim 90% van de ondervraagde werknemers steeds meer informatie verwacht over consequenties van veranderende wet- en regelgeving voor hun persoonlijke financiën. Tegelijkertijd vindt bijna 60% van de werkgevers het steeds lastiger worden om vragen over dergelijke regelingen goed te beantwoorden.
De eerst aangewezene om informatie te verstrekken – bij voorkeur op de werkplek – is volgens werknemers en werkgevers een externe adviseur in dienst van het pensioenfonds of de verzekeraar. Behalve hun secundaire voorwaarden zouden werknemers graag andere producten en diensten via de werkgever afnemen. Het populairst zijn aanvullende verzekeringen (43%), kinderopvang (37%) en reizen (34%).
De onderzoekers stellen dat dit gegeven mogelijkheden biedt voor pensioenfondsen, verzekeraars en andere financiële dienstverleners. VODW ontwikkelt in Nederland zogeheten worksite-marketingconcepten voor klanten actief in de bank- en verzekeringswereld.

Reageer op dit artikel