nieuws

FairGo-site niksdoen.nl is allesbehalve niets doen

Archief

Niksdoen.nl is een trechter naar de website van Achmea-dochter FairGo. Er is echter niet bepaald sprake van niets doen. Je moet flink klikken en uiteindelijk kun je op de website van FairGo bijna opnieuw beginnen.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Internet-sites gaan steeds meer lijken op commercials. Met behulp van de Flash-technologie is het toevoegen van beweging gemakkelijk en toegankelijk geworden. Bij commercials wordt gebruik gemaakt van video en van emotie. In vergelijking met een banner of welkomsttekst op een homepage heeft een commercial het voordeel meer te kunnen inspelen op het gevoel van de ontvanger. Bijna iedereen kan zich wel een leuk reclamefilmpje herinneren, maar een leuke banner?
Niet onbegrijpelijk dus dat deze technieken ook op websites verschijnen om bezoekers te verleiden. Bij consumentenproducten als skates en cosmetica-artikelen zagen we dit al eerder.
Op de site van niksdoen.nl wordt heel voorzichtig gebruik gemaakt van bewegend beeld. Men beperkt zich tot bewegende teksten die de bezoeker opeenvolgend gepresenteerd krijgt en mee moet nemen naar het echte doel toe. Na enkele pagina’s met tekst belanden we namelijk bij (een verwijzing naar) de site van fairgo.nl, onderdeel van de Achmea Groep.
Wc-rol
Niksdoen.nl is een opvallend begin van de verkoop van een financieel product. Geen keurige opsomming in een strakke navigatie, maar eerst plaatjes. Op de homepage kunnen we kiezen uit een ligbad, wc of regisseurstoel. De achtergrondfoto verschilt, maar overal staat een verleidelijke tekst over niks doen. “Even niks aan je hoofd. Even geen stress. Even lekker niks doen. We zouden eens wat vaker niks moeten doen.” Het niksdoen tot levenskunst verheffen, daar komt het op neer. Het was niet gek geweest als er bij de foto’s ook bubbelende geluidjes, een dobber die onder water zakt of spannender effecten waren toegevoegd.
Na de afgespeelde inleidende teksten te hebben gelezen, verschijnt op de wc-rol, de visakte of het besturingsapparaatje een menu met de onderwerpen: ‘Hoe doe je niks’; ‘Niks doen en toch vermogen opbouwen’; ‘Jouw hulp bij niksdoen (…en een cadeau gratis en voor niks)’; ‘Doe niks en win niks’.
Elke keuze leidt tot pagina’s met tekst in kleine kaders, elke keuze heeft een eigen kleur. ‘Hoe doe je niks’ brengt je iets sneller dan de andere keuzes bij de mogelijkheid financieel advies aan te vragen. We kunnen met behulp van de postcode iemand zoeken of al een bestaande adviseur ingeven. Bij onze zoekactie naar een nieuwe adviseur kwam er zelfs na lang wachten geen resultaat. Ook worden we op meerdere plaatsen uitgenodigd om het gratis boekje Indexbeleggen te bestellen via een formulier.
‘Niks doen en toch vermogen opbouwen’ geeft scherm na scherm uitleg en somt de voordelen op van Indexbeleggen. Via de verwijzing ‘lees verder’ worden we uitgebreider geïnformeerd. Op een gegeven moment verschijnen onderin beeld buttons ‘De beste niksdoen producten’. Via deze verwijzingen komen we uiteindelijk op de site fairgo.nl. De keuzes die we moeten maken, zijn vaak onduidelijk. De rondjes onderaan de pagina voor de navigatie, geven pas hun functie aan als we er met de muis overheen gaan. En ze doen lang niet altijd wat ze beloven.
‘Jouw hulp bij niks doen’ leidt tot dezelfde pagina’s als de eerste menukeuze. De button Call me now die op een gegeven moment verschijnt, geeft een algemeen mailformulier. Verder geen toelichting over bijvoorbeeld het tijdstip waarop gebeld wordt. ’s Avonds ontvangen we in ieder geval geen telefoontje. Het bereiken van de pagina met de financieel adviseur is nu helemaal niet meer mogelijk.
‘Doe niks en win niks’ nodigt uit om het “ultieme niks doen gevoel in te vullen en niks te winnen”. Daar doen we graag aan mee. We vullen in het commentaarveld in: “dit dus”, en laten de rest leeg. We sturen het op. “Bedankt voor uw reactie” (!).
De winnaars worden vanaf 30 juni gepubliceerd op de ‘Hoe doe ik niks’-pagina. Welke dat is, is nog een raadsel. De verwijzingen binnen deze rubriek zijn geheel onduidelijk.
Andersdoen.nl
Niksdoen.nl is een trechter naar de website van Achmea-dochter FairGo. We krijgen sterk de indruk dat, toen bleek dat de site-naam nog beschikbaar was, men heeft gedacht “Jottem, daar moeten we iets mee doen”. En de mooie paradox was geboren: het beste wat FairGo met de naam ‘niksdoen’ had moeten doen was niks doen. Of www.andersdoen.nl.
En de bezoeker van de site? Het is allesbehalve niets doen, wat je overkomt. Je klikt je helemaal het apezuur, om uiteindelijk met een minimum aan informatie bij FairGo terecht te komen; daar mag je dan bijna opnieuw beginnen.
Van Wehkamp is bekend dat een groot aantal namen door hen werd gereserveerd; tik in www.onderbroek.nl, of www.spijkerbroek.nl, en je komt meteen uit bij de site van Wehkamp. Er is niets mis met het idee om iets te doen met namen als ‘niksdoen’, of ‘snelrijk’ of ‘lekkeroud’, maar doe het dan goed, en heb respect voor de bezoeker die daadwerkelijk niks wil doen, of in ieder geval bijna niets.
Het resultaat is een bijna beledigende manier om een product als indexbeleggen aan de man & vrouw te brengen.
Maar, niet getreurd, waardering voor de durf en het ondernemende. Er zijn al genoeg saaie sites in deze wereld, en het is niet eenvoudig om het juiste midden te vinden tussen saai, suf, sober, slaapverwekkend, schoon en slim. Kadertje: (eventueel)
Het zoeken op adviseur werkt niet goed. Als je aangeeft dat je in Heeswijk Dinther een adviseur hebt, komt meneer Pittens tevoorschijn. Maar zoek je vanuit Heeswijk Dinther naar alle tussenpersonen in een straal van 15 km, dan komen er twee adviseurs uit Den Bosch opdraven, en meneer Pittens blijkt niet meer te bestaan.
www.niksdoen.nl
Plussen en minnen
– Het wordt gauw flauw en studentikoos. Bijvoorbeeld de tekst op het bestelformulier voor het boekje Indexbeleggen: “Roep iemand anders om dit voor je in te vullen, zodat je zelf niks hoeft te doen”.
– De navigatie is onduidelijk. We voelden ons als een aan handen en voeten geboeide in een doolhof. De rondjes onderaan geven in het begin niet meer aan dan terug of verder. Dieper in de site worden er bijvoorbeeld producten aan gekoppeld en dan wordt het lastiger. De bijbehorende teksten verschijnen vaak niet in beeld, terwijl aan de veranderende url te zien is dat de verwijzingen verschillen.
– En wat is Terug? Het resultaat is nogal eens verrassend. Terug gaan naar de homepage of het begin van een rubriek is al helemaal uitgesloten.
– De site bestaat voor het merendeel uit platte pagina’s. Teksten aanpassen en actualiseren zal veel tijd kosten. Daarbij verschijnen dan knulligheden als ‘Het is belangrijk de continuïteit van je inkomen….’. Een beetje html-er weet hoe je een umlaut op het goede plekje laat komen.
– Als je echt iets wilt, kom je niet verder; zelfs de call-me-now button-werkt niet
– Het is nu (nog) traag; er is duidelijk een voorsprong genomen op een landelijk snel net, maar zover is het (helaas) nog niet.
+ De domeinnaam is mooi.
+ De koppeling met de radiocommercials zal veel bezoekers trekken.
+ Idee en vormgeving zijn origineel.

Reageer op dit artikel