nieuws

Europeesche verhoogt premie bestelauto met bijna 40%

Archief

Omdat de Europeesche de afgelopen jaren haar handen vol heeft gehad aan de migratie naar een nieuw automatiseringssysteem, is het er al die tijd niet van gekomen de bestelautopremies aan te passen. Zo verklaart algemeen directeur Jan Steenman de exorbitante WAM-premieverhoging van 39%.

“We liepen een aantal premierondes achter en de schadelast was dusdanig dat een inhaalslag op z’n plaats is. Nu lopen we weer aardig in de pas met de rest van de markt”, aldus Jan Steenman. Volgens hem betreft het een kleine portefeuille met ‘slechts enkele tonnen premie’.
Voor het intermediair dat met Europeesche samenwerkt, kwam de premieverhoging uit een wolkenloze hemel vallen. Paul Friskes, één van de tussenpersonen die over de premieverhoging bij de verzekeraar aan de bel hing, vindt dat Europeesche met deze actie de grenzen van het betamelijke heeft overschreden. “Ik wist van niks en moest van mijn klanten vernemen dat de premie met 39% was gestegen. Dan sla je als tussenpersoon toch een modderfiguur? Ik kan zo’n premieverhoging ook niet verklaren, laat staan verkopen aan mijn klanten en heb dan ook besloten om alles zo snel mogelijk over te sluiten.”
Klachten
Volgens Jan Steenman heeft de Europeesche eerder dit jaar wel degelijk in de eigen media melding gemaakt van een op handen zijnde premieverhoging, zij het zonder precieze percentages. Bovendien stelt hij dat bij de prolongatie een verklarende brief aan de verzekerden is bijgesloten. “Momenteel krijgen we wat meer klachten over de premieverhoging dan de afgelopen maanden. Daaruit maak ik op dat de verklarende brief wellicht in incidentele gevallen niet meegezonden is.”
De suggestie dat de Europeesche tot de premie-aanpassing is gedwongen door zusterbedrijf Stad Rotterdam, wuift Steenman weg. “We volgen SR altijd al voor wat de benzinetekening betreft – zoals wij gevolgd worden voor reisverzekeringen – maar nu liepen we gewoon een paar premierondes achter.”

Reageer op dit artikel