nieuws

Eigen Huis haalt toch twee ‘foute’ radiospots uit de ether

Archief

Na een nieuwe klacht van de NBVA heeft de Vereniging Eigen Huis de uitzending van twee radiocommercials uit een nieuwe serie gestaakt. De spots wekken ten onrechte de indruk dat de hypotheekservice van de vereniging uniek is en als enige retourprovisie geeft.

Het college van beroep van de Reclame Code Commissie oordeelde onlangs na een klacht van de NBVA dat de manier waarop Eigen Huis in de ‘Malediven-spots’ met Henk Westbroek de eigen hypotheekservice promoot, misleidend was. De betreffende spots zijn inmiddels echter vervangen door een nieuwe serie, waarin Westbroek met andere kandidaten het spelletje ‘Wat is waar’ speelt.
Twee van die nieuwe commercials schoten de NBVA opnieuw in het verkeerde keelgat. In de eerste wordt gesteld dat een hypotheekadvies gemiddeld 30% tot 50% te duur is. “Hypotheekadviseurs incasseren een zware provisie, terwijl je bij de Vereniging Eigen Huis die provisie grotendeels in je eigen zak mag houden.”
De tweede spot bevat de stelling dat een hypotheekadvies in veel gevallen niet objectief is, omdat er bonusafspraken worden gemaakt. Beide spots bevatten volgens de NBVA een vorm van misleidende vergelijkende reclame; reden om Eigen Huis te manen de uitzending te staken. Volgens de NBVA wordt de consument misleid met betrekking tot de ‘unieke’ provisieteruggave door Eigen Huis en worden haar kosten gebagatelliseerd.
Misverstand
Eigen Huis gaf direct gehoor aan de wens van de NBVA en haalde de spots uit de lucht. Volgens woordvoerder Hans André de la Porte ging het om een misverstand. “Ons treft geen blaam. We hadden ons reclamebureau geïnstrueerd de spots niet meer uit te laten zenden, maar ze zijn toch nog te horen geweest bij Arrow FM en Veronica. Die hebben zich inmiddels bij ons verontschuldigd.” Andere radiocommercials uit dezelfde serie blijven wel uitgezonden worden.

Reageer op dit artikel