nieuws

D&O onderzoekt waardering voor systeemhuizen

Archief

Adviesbureau D&O is een onderzoek onder vijfduizend tussenpersonen gestart naar de waardering voor de diverse systeemhuizen. Aanleiding voor het onderzoek is het aantal vragen van assurantiekantoren en verzekeringsmaatschappijen over de kwaliteit en het gebruik van automatiseringspakketten.

Volgens D&O-directeur Jurjen Oosterbaan Martinius geven de “verschillende systeemhuizen slechts een beperkte openheid ten aanzien van de waardering voor hun eigen pakket. Wij hebben ongeveer anderhalf jaar geleden ook een, zei het summier, onderzoek gedaan naar de waardering van systeemhuizen. De resultaten van toen zijn mede aanleiding om dit onderzoek nu zo grootschalig aan te pakken.”
“De systeemhuizen zijn van te voren door ons op de hoogte gesteld en hebben de mogelijkheid gekregen om vragen te laten meelopen in het onderzoek. Van die mogelijkheid hebben de systeemhuizen geen gebruik gemaakt. De gebruikersverenigingen hebben we inderdaad niet benaderd”, vertelt Oosterbaan Martinius. Eind oktober verwacht D&O de resultaten te kunnen publiceren. Systeemhuizen
De systeemhuizen waren door D&O op de hoogte gesteld van het onderzoek en hadden ieder hun eigen beweegredenen om niet mee te doen. CCS-directeur Rob Duijn: “We hebben nadrukkelijk gekeken of we mee moesten doen met het onderzoek van D&O. Er waren twee redenen om het niet te doen. Ten eerste was de prijs erg hoog, enkele tienduizenden guldens om vragen te laten meelopen. En op de tweede plaats wilden we voor dat geld dan wel het hele rapport ontvangen. Maar dat behoorde niet tot de mogelijkheden.”
Ook voor Anva-directeur Stoffel van Almkerk speelde het prijskaartje dat aan het onderzoek hing mee in de afweging om niet mee te doen. “Bovendien hebben wij op de Anva-dag een enquête gehouden onder onze gebruikers en vragen we onze klanten na elke verandering, vernieuwing of actie wat ze er van vinden. Al met al dus een stuk goedkoper dan wat D&O ons wilde berekenen.” Voor ASN speelde de kosten in principe geen rol. Woordvoerster Marisa ten Hoonte: “Wij houden zelf regelmatig onderzoek onder onze klanten naar de service van ASN. Verder vinden we het wel heel goed dat er zo’n onderzoek plaatsvindt.”

Reageer op dit artikel