nieuws

Delta Lloyd zoekt consument op via website van werkgever

Archief

Tijdens de vakbeurs voor personeelsmanagement ‘HRM Live!’ heeft Delta Lloyd het internetportaal ‘Arbeidsvoorwaarden online’ geïntroduceerd. Werkgevers kunnen hun medewerkers via het intranet een pakket collectieve verzekeringen (schade, leven/pensioen, zorg en levensloop) kunnen aanbieden.

Door een koppeling vanuit het bedrijf met de database van Delta Lloyd kunnen werknemers via ‘Arbeidsvoorwaarden online’ inzicht krijgen in hun persoonlijke financiële situatie, antwoord krijgen op veelgestelde vragen en verzekeringen rechtstreeks bij Delta Lloyd sluiten. Bij meer adviesgevoelige producten, bijvoorbeeld levensloop of pensioen, kan een adviesafspraak met de betrokken tussenpersoon worden gemaakt. “Want het intermediair houdt de portefeuille volledig in beheer en kan in de zakelijke markt ook particuliere verzekeringen sluiten”, benadrukt Delta Lloyd.
“Een mooi voorbeeld van worksite-marketing”, vindt directeur Marketing & Verkoop Erica Blom. “En wij denken dat dit middel in de toekomst steeds belangrijker zal worden om werknemers te bereiken. Niet alleen als medewerker van een bedrijf, maar ook als privé-persoon.” Uit onderzoek blijkt dat worksite-marketing met 10% tot 15% per jaar gaat groeien, stelt Blom. “Maar het in de markt zetten en exploiteren ervan vereist van de tussenpersoon ook de nodige inspanning. Wij zullen er samen iets moois van moeten maken.”
Huisvaderschap
Delta Lloyd heeft het concept van ‘Arbeidsvoorwaarden online’ vooraf getoetst bij werkgevers, werknemers en het intermediair. “Werkgevers blijken vooral het gemak en de snelheid van zo’n portal te waarderen. Op veel vragen die normaal gesproken bij de HRM afdeling terechtkomen, kunnen medewerkers nu zelf het antwoord opzoeken. Bijvoorbeeld over hun pensioen. Werkgevers realiseren zich goed dat ze een zorgplicht hebben, die hiermee kan worden ingevuld.”
Werkgevers kunnen op de website ook actuele informatie over wetswijzigingen en het eigen bedrijf plaatsen. “Het stukje ‘goed huisvaderschap’ speelt hier ook een rol. Dus zorgen dat je goede deals sluit voor je medewerkers, zodat je op de huidige krappe arbeidsmarkt als werkgever iets extra’s te bieden hebt.”
Zelf doen
Er zullen tussenpersonen zijn die bedenkingen hebben bij het idee dat werknemers relatief eenvoudige producten als autoverzekeringen via dit webportaal rechtstreeks gaan sluiten bij Delta Lloyd. “Maar de portefeuille is en blijft in het beheer van de tussenpersoon, die de provisie krijgt en inzage in de dossiers”, reageert Blom. “Als klanten iets simpels zelf willen doen, dan moeten ze dat vooral zelf doen. Maar het intermediair beheert de relatie en moet de adviesgesprekken voeren. En als hij dan toch met die werknemer aan tafel zit, kan zo’n tussenpersoon natuurlijk ook even kijken of er nog andere zaken spelen waar hij commercieel iets mee kan.”
‘Arbeidsvoorwaarden online’ kan op het intranet van de werkgever worden aangeboden of via een aparte werknemerswebsite. “Dat bepalen we in samenspraak met de werkgever. Die kiest uiteindelijk ook welke thema’s wel of niet beschikbaar komen voor zijn medewerkers. De uitrol wordt van advies tot implementatie door Delta Lloyd begeleid.”

Reageer op dit artikel