nieuws

Delta Lloyd laat op internet producten volledig achterwege

Archief

Sinds kort heeft Delta Lloyd haar vacaturesite vervangen door een consumentensite. En het oogt goed. Maar een overzicht van de producten en diensten van de verzekeraar ontbreekt volledig. Als internetter ben je weer afhankelijk van de beschikbaarheid en kundigheid van de adviseur. Maar volgens Peter van de Hurk en Joost Steins Bisschop wil de internetters juist niet volledig afhankelijk zijn.

door Peter van den Hurk en Joost Steins Bisschop
Kunt u zich het volgende bedrijf voorstellen: het keurig vormgegeven pand ziet er uitnodigend uit, we wandelen dan ook verwachtingsvol naar binnen en worden vervolgens gelukkig niet geattaqueerd door schreeuwerige verkopers. Nee, we bevinden ons hier in een stijlvolle showroom met prachtige reclameposters aan de muur, in de folders op de rekken kunnen we alle mogelijke informatie over de missie van het bedrijf lezen, de sponsoractiviteiten, de laatste nieuwtjes. Persoonlijke verhalen van de medewerkers sieren de prikborden, potentiële nieuwe medewerkers worden vanaf pamfletten met zachte doch dwingende hand tot een sollicitatie verleid, we kunnen als klant in de brievenbus een formulier met een persoonlijke noot achterlaten om onze bezorgdheid of waardering over het bedrijf uit te spreken, maar…. producten? Waar zijn ze? Een gevoel van onzekerheid maakt zich van ons meester: ”…zeker Delta Lloyd’?
Kunstschaatser en botsauto
Zoals te lezen valt in de missie van Delta Lloyd: ‘onze betrokkenheid en zorg vertalen we in hoogwaardige en solide producten en diensten’. Zo is deze website ook uitgevoerd als we kijken naar navigatie en vormgeving. Bij binnenkomst al: een steeds wisselende openingspagina verwijst subtiel naar reclame-uitingen van Delta Lloyd in de landelijke media, zoals daar zijn de kunstschaatser in het ijshockeyteam en de botsauto in de grote Amerikaanse stad. Op een overzichtelijke en transparante wijze kunnen we vervolgens zien wat ons op deze site zoal te wachten staat.
In ‘Over Delta Lloyd’ lezen we in beknopte vorm wat we over Delta Lloyd zouden moeten weten. Op een heldere, prettige manier worden de nodige feiten en uitgangspunten voor ons op een rijtje gezet. Ook de laatste ontwikkelingen kunnen we volgen in ‘Actueel’: recente en gearchiveerde persberichten staan ons ter beschikking in een handzaam formaat.
Serieus genomen
Dat er een krapte is op de arbeidsmarkt merken we ook hier: ‘Werken bij Delta Lloyd’ wijst de potentiële nieuwe medewerker de weg om snel een sollicitatie te plaatsen. Zijn we nog niet geheel overtuigd, dan kunnen een aantal medewerkers ons uitleggen hoe prettig het wel niet is om voor Delta Lloyd te werken. Contactdagen zijn echter volgens de gelijknamige rubriek voor de tweede helft van 2000 nog niet bekend…
In de rubriek ‘Beleggingsfondsen’ nemen we middels cijfers & plaatjes kennis van de rendementen van een tiental fondsen: actuele koersen en het koersverloop over de laatste vijf jaar. Hier worden we serieus genomen in onze behoefte om snel en eenvoudig een inschatting te kunnen maken.
In ‘Zoek een adviseur’ kunnen we via het ingeven van onze postcode een assurantieadviseur in de nabije omgeving vinden en deze vervolgens via e-mail bereiken. Niks mis mee, zo verwachten we het van het medium internet. Graag ook websites vermelden, als de tussenpersoon die heeft.
Met ‘Zoek’ kunnen we via een lijst met trefwoorden documenten vinden. Wanneer we via ‘Mail’ dan toch maar eens enigszins ongerust naar de producten willen vragen, worden onze bange vermoedens bewaarheid: we mogen alleen algemene of op de website betrekking hebbende reacties insturen, voor producten zijn en blijven we aangewezen op onze persoonlijke adviseur.
Geen producten
Al met al blijft de grote vraag: waarom lezen we tussen al deze informatie niets, maar dan ook helemaal niets over welke producten en diensten Delta Lloyd ons nu kan bieden, en hoeveel geld we daarmee kwijt zijn? Is dat te moeilijk? Een link om een dichtstbijzijnde adviseur te vinden doet vermoeden dat er in ieder geval professionele hulp voor nodig is om de producten van Delta Lloyd te doorgronden.
Waarom wordt het Delta Lloyd Digitaal Domein, het reeds bestaande extranet dat wel informatie schijnt te bieden op het gebied van producten en diensten, niet voor een deel doorgetrokken naar de internetsite? We moeten het antwoord helaas schuldig blijven.
Eeuwenoud dilemma
Surfen op een boeggolf van een oceaanstomer, in een botsauto met gevaar voor eigen leven door een drukke stad racen, gezeten in een rolstoel een flexe flip in een halfpipe maken (ja, wij kennen onze vakliteratuur!), het kan en mag allemaal van Delta Lloyd. Echter, wanneer ‘individuele vrijheid en flexibiliteit het uitgangspunt vormen bij productinnovatie’ en ons ook nog de belofte wordt gedaan dat ‘Delta Lloyd innovatief en alert zal blijven opereren, onder meer door het benutten van de kansen die directe verkoopkanalen in toenemende mate bieden’, dan zouden we toch een website verwachten waar we zelf direct de producten en diensten kunnen vinden die bij ons passen.
Het eeuwenoude dilemma. Delta Lloyd koos er bewust voor om alleen aan screen dressing te doen (een moderne variant van window dressing). De commercials doen hetzelfde; er wordt vanuit gegaan dat men wel weet wat er te halen is. “Kernactiviteiten van Delta Lloyd zijn verzekeringen op het gebied van leven, schade en inkomen.” Je moet het maar weten.
De schatten van het Digitaal Domein worden zorgvuldig verborgen gehouden voor de verzekeringnemer. Het is betuttelend, het is een duidelijke keuze. Als internetter ben je afhankelijk van de beschikbaarheid en kundigheid van de adviseur. En het kenmerk van internetters is nu eenmaal dat ze lang niet altijd volledig afhankelijk willen zijn.
Peter van den Hurk en Joost Steins Bisschop zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.deltalloyd.nl
Plussen en minnen
+ Heldere navigatiestructuur.
+ Goede balans tussen animaties en feitelijke informatie.
+ Gebruik van grafieken in koersoverzichten.
+ Gewoon simpel en goed gedaan.
– Geen concrete informatie over producten en diensten.
– Geen directe link naar reclamefilmpjes.
– Website is via zoekmachines moeilijker te vinden: meta-tags (keywords) worden niet toegepast.
– Zoeken kan alleen op voorgekookte trefwoorden.

Reageer op dit artikel