nieuws

De Hypotheker onderscheidt vijf typen woonstarters

Archief

In veel publicaties en beleidsnota’s wordt steevast gesproken van dé starter op de woningmarkt. Onterecht, vindt De Hypotheker.

De Hypotheker vindt dat door de uiteenlopende voorkeuren, financiële condities en problematiek starters niet onder één noemer te vatten zijn. Dé woonstarter bestaat helemaal iet, blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ergo, in opdracht van De Hypotheker.
Het onderzoek geeft inzicht in vijf typen starters en de bijbehorende profielen. Zo is de alleenstarter single met een fulltime baan. De klassieke starter is een jong stel, beiden hebben een baan en (nog) geen kinderen. De late starter heeft wel kinderen. Het gezin woont al lange tijd in een huurhuis, maar wil nu toch gaan kopen. De restarter is gescheiden en – nadat de gezamenlijke woning verkocht is – alleen of met de kinderen op zoek naar een eigen huis. De langdurige starter zoekt al langer dan twee jaar naar een huis, maar kan deze om uiteenlopende redenen niet vinden.
De drie grootste groepen zijn de alleenstarter (34%), de klassieke starter (33%) en de late starter (24%). De langdurige starter (5%) en de restarter (4%) vormen twee kleinere groepen.
Rooskleurig
“Wij hebben dagelijks te maken met starters op de woningmarkt en signaleren met hen dat de situatie niet altijd rooskleurig is”, vertelt Bas Millenaars, directeur van De Hypotheker. “Tegelijkertijd weten we ook dat met goed zoeken en een goed financieel advies er wel degelijk mogelijkheden zijn. Goed inzicht in de profielen en bijbehorende kenmerken van starters is dus van essentieel belang. Als je weet wat de knelpunten zijn en waar ze zitten, kom je tot betere oplossingen. De Hypotheker trekt zich de positie van de starter op de woningmarkt niet alleen aan, we willen ook een constructieve bijdrage leveren. Het eerder door ons georganiseerde Meldpunt Woonstarters en het bijbehorende Woonstartboek zijn daar een goed voorbeeld van. Voor het eerst werden starters in staat gesteld hun eigen verhaal te doen.
De ervaringen die we toen hebben opgedaan, zetten we nu voort in onze startercampagne.”
In de lopende startercampagne kiest De Hypotheker er voor de starter zelf om z’n mening te vragen. Op de website van De Hypotheker kunnen starters informatie achterlaten over zaken waar ze tegenaan lopen in de zoektocht naar een eerste woning. De Hypotheker zal al die verhalen bundelen en online plaatsen. “Deze informatie vergroot het inzicht in de verschillende typen starters en de afzonderlijke ervaringen op de woningmarkt”, aldus Leslie Hogeveen, marketingmanager van De Hypotheker.

Reageer op dit artikel