nieuws

De Goudse kan voorlopig verder

Archief

In augustus vorig jaar lanceerde De Goudse een nieuwe communicatiestrategie. Er kwam in de reclame-uitingen een dragende rol voor de kleur paars en de boodschappen zouden voortaan worden afgemaakt met een nieuwe slagzin: ‘U kunt weer verder’. We zijn nu een jaar verder en blikken terug op deze nieuwe koers van De Goudse en op wat eraan voorafging.

‘U kunt weer verder’. Het is een puur positieve en flexibele zin. Daar kan De Goudse nog een hele poos mee vooruit. Wel lijkt het een mooie optie, dat wanneer iemand een briljante slagzin voor De Goudse bedenkt, het concern de huidige voor flink wat eurocenten moet kunnen verkopen aan ’n RouteMobiel of ANWB’s Wegenwacht. Want voor een dergelijk bedrijf is dit zo ongeveer de ultieme slagzin.
Dat slagzinnen niet het eeuwige leven hebben, leert bijvoorbeeld de geschiedenis van De Goudse wel, want ‘U kunt weer verder’ is de derde slogan in de afgelopen tien jaar. In het midden van de jaren negentig was het verzekeringsconcern van de familie Bouwmeester nog de maatschappij van ‘Voor mensen met eigen wensen’. In april 2004 ging een campagne van start onder het actuele motto ‘Gezond denken en doen’. Maar die campagne was een kort leven beschoren. De spraakmakende startadvertentie toonde ‘in vol ornaat’ een zwaarlijvige, peervormige man en zijn fysiek iets minder extreme vrouw. Omdat de campagne niet goed zou zijn overgekomen bij het publiek, werd deze binnen enkele weken gestaakt. Alom ging het verhaal dat grootaandeelhouder Ad Bouwmeester had laten weten de campagne onacceptabel te vinden. Bouwmeester, op dat moment nog als commissaris verbonden aan De Goudse, legde deze functie in de zomer van 2004 neer. Een ander feit is, dat diens zoon Geert, die het klappen van de marketingzweep had geleerd bij Fortis, bij de jaarwisseling 2004/2005 als corporate marketing- en communicatiemanager in dienst trad bij De Goudse.
Paarse baan
In augustus vorig jaar kwam De Goudse met een geheel nieuwe reclameaanpak inclusief de al eerder genoemde slagzin. De maatschappij is nu een jaar onderweg met de nieuwe campagnestijl, die steunt op het gebruik van een forse paarse baan in de advertenties. Het thema ‘weer verder kunnen’ wordt in diverse varianten gebruikt en niet alleen in de productreclame. In de personeelswerving richt De Goudse zich tot de jongere werkzoekenden en is de uitsmijter in de vacatureadvertenties ‘Je kunt weer verder’. In radioreclames laat de geholpen verzekerde zich opgelucht ontvallen: “Ik kan weer verder”.
In de overwegend zakelijk nuchtere reclame-uitingen is ook wel ruimte voor beeld- en woordspelingen. Zo wordt de uitgebreide arbeidsongeschiktheidsverzekering geafficheerd als ‘AOVeel’ en wordt de pakketverzekering voor het MKB (All-in-One) verbeeld met een golfputje dat bomvol ballen zit. Met in laatstgenoemde uiting ook nog een tekstuele knipoog naar het golfspel, want de pakketpolis biedt “in één klap” veel extra voordelen.
Internet
‘U kunt weer verder’ is ook de eerste zin die je tegenkomt op de internetsite van De Goudse. Op de helder gestructureerde site is veel aandacht ingeruimd voor het intermediair. Onlangs werd een speciale internetpagina ontwikkeld voor de Verzuimcampagne waarmee De Goudse de concurrenten vóór wilde zijn met het oog op 1 januari 2007. Op de openingspagina van de Verzuimsite staat het neutrale, maar vooral onpersoonlijk overkomende ‘Welkom bezoeker’. Zet er dan liever iets als ‘Welkom op de speciale Verzuimsite van De Goudse’.
Midden op het scherm staat in een tekstblok: “Nog altijd wordt er veel en langdurig verzuimd in Nederland. Is daar wat aan te doen? De Goudse is daarvan overtuigd. Tijd voor een officiële verklaring. En voor concrete actie”. De kijker wordt gevraagd om twee minuten de tijd te nemen voor de verklaring van de bestuursvoorzitter van De Goudse, Franswillem Briët.
Filmpje
In het filmpje stelt topman Briët zich voor en bedankt hij de kijker voor het vrijmaken van tijd om naar zijn verhaal te luisteren. Briëts betoog gaat over het nog steeds ongewenst hoge ziekteverzuim. Volgens De Goudse moet dat minder kunnen. Minder verzuim. Minder zieke mensen. Minder productieverlies.
Dat De Goudse op dit punt recht van spreken heeft, motiveert Briët als volgt: “We zeggen dit niet zomaar. Al meer dan tien jaar lang ontwikkelen we oplossingen voor verzuim. Als één van de eersten kwamen we met producten die niet alleen loondoorbetaling verzekeren, maar óók oplossingen bieden voor integraal verzuimmanagement. Inclusief snelle re-integratie en preventie.”
Onder het motto ‘dan hoor je het ook eens van een ander’, stelt hij: “In onafhankelijk onderzoek naar de dienstverlening van verzuimverzekeraars, ontvingen we het hoogste ‘rapportcijfer’ van Nederland. Kortom, we hebben u en uw klanten écht wat te bieden.”
Het moet minder
In deze tijd waarin het woord “meer” de breed verspreide aanjager is van hebzucht, komt Briët met een – op het eerste gehoor – tegenbeweging: “De Goudse gaat voor minder. Minder verzuim. Minder zorg voor de werkgever”. Om vervolgens de afrondende draai naar het intermediair te maken: “Maar meer commerciële kansen voor u.”
Wie geen geluid op de computer heeft, kan gebruikmaken van de optie om de tekst van de korte toespraak van Briët in een ‘opspringscherm’ te lezen. Zo’n ‘troonrede’, bedoeld als aankondiging van de mailing aan het intermediair over de verzuimcampagne, is wellicht voor beperkte herhaling vatbaar.
aan Menzis, onder het motto ‘de menz en zijn penz’.

Reageer op dit artikel