nieuws

De favoriete sites van … Niek Ligtelijn (Ineas)

Archief

Niek Ligtelijn, directeur van Ineas, stond aan de wieg van Europa’s eerste virtuele verzekeraar. Dat neemt niet weg dat hij even moest wennen toen zijn dochter en schoonzoon besloten het verlanglijstje voor de huwelijkscadeaus op Internet te zetten.

www.altavista.com
Deze website is dagelijkse kost. De eerste en nog steeds één van de beste zoekmachines van het web, verbetert zich nog verder door nationale sites aan te bieden. Ooit begonnen als een demo van Digital (nu Compaq) en voor veel geld inmiddels verzelfstandigd. Was ook een mooie en dure case voor de afkoop van een domeinnaam. Een klassieker dus, in meerdere opzichten.
www.lafayettemarriage.fr
Toch zelf ook even wennen: het verlanglijstje van het bruidspaar staat ook op het net. En je kunt direct zien welke cadeaus al zijn vergeven. Als het dan je eigen dochter betreft, kijk je toch met bijzondere gevoelens naar zo’n site. Dochter en schoonzoon en hun vrienden vinden het overigens al weer heel gewoon.
www.amazon.com
Onderwerp van hevige discussie over het economisch model van e-commerce. Gaan we voor winst of beurswaarde? Nergens makkelijker om een titel te vinden. Onlangs nog eens getest: twee exemplaren van Accountable Advertising besteld. Eén bij Amazon, één bij Scheltema. De traditionele boekhandel won dit keer glansrijk. En nu ze bij de boekhandel ook naar Amerikaans model nog koffie gaan schenken en ook op zondag open zijn, blijft de boekwinkel toch een sterke concurrent. ’t Is toch anders neuzen als je boeken en koffie ruikt!
www.easyjet.com
Meer dan twee miljoen tickets online verkocht. Sneller kan haast niet. En handig dat ze juist de lijn op Genève openden, toen we daar vlakbij in Annecy ons kantoor openden. Sneller, goedkoper, gemakkelijker kan haast niet.
www.mindit.netmind.com
Hier gratis hulpmiddel voor het actualiseren van kennis. Buitengewoon handig: houd je op de hoogte als er op een website of deel daarvan veranderingen plaatsvinden. Mindit zorgt automatisch voor een berichtje in je e-mail inbox.
www.europa.eu
Vorige maand geheel nieuw vormgegeven website van de Commissie over Europa en e-commerce. Dus wel weer even wennen aan de nieuwe opzet. Maar met nog steeds dezelfde massa praktische informatie. Het is duidelijk dat Europa de boot niet wil missen met e-commerce. Dat zal ook zeker niet gebeuren, denk ik.
www.genialloyd.it
De (auto)kampioen onder de online verzekeraars in Europa. De snelle groei van de online portefeuille kwam voor deze maatschappij naar eigen zeggen zelf volledig onverwacht. De Italiaanse markt blijft verrassen.
www.assurantiebeurs.nl
Ook de nieuwe site laat weer een blik zien van de beursvloer. Over netwerken gesproken: de co-assurantiemarkt is door de persoonlijke contacten één groot netwerk. Maar wordt de marktplaats zelf niet steeds virtueler? Blijft in ieder geval leuk om in het buitenland te laten zien dat we ouder zijn dan Lloyds. Nu ook met virtuele rondgang!

Reageer op dit artikel