nieuws

Consultas laat volop kansen liggen op Internet

Archief

Actuarieel adviesbureau Consultas maakt op zijn website weinig tot geen gebruik van de interactiviteit die het medium biedt. Het oogt allemaal wel aardig, maar een echt gesprek voeren via Internet is nog niet mogelijk. De ‘ultieme intimiteit’ bestaat uit het versturen van een e-mailtje. Een demoversie van de ontwikkelde softwarepakketten, laat staan de mogelijkheid om direct het hele pakket te downloaden, is nog toekomstmuziek.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Consultas presenteert zich tweetalig op het Internet. De eerste indruk is dat er veel aandacht is besteed aan de vormgeving en de hoeveelheid inhoud. In de rubriek ‘Over Consultas’ lezen we: “Consultas is een actuarieel adviesbureau dat al meer dan vijftig jaar actief is in de pensioenwereld. Wij weten – bijna – alles van personeelsregelingen en in het bijzonder van pensioenen.
Een mooie bescheidenheid, bijna alles. In de trant van “Misschien wel de beste ochtendkrant van Nederland”. We treffen uitgebreide informatie aan over de activiteiten, werken met en werken bij Consultas, de mensen zelf en waar de kantoren te vinden zijn.
Dynamisch
De navigatiestructuur begint met de rubriek ‘Pensioeninfo’. Consultas geeft aan dat zij zich “van dag tot dag middenin de dynamische pensioenwereld” bevindt. Dan kan de website een ideaal startpunt zijn voor geïnteresseerden in deze dynamiek, denken wij.
Consultas onderscheidt diverse rubrieken. Bijvoorbeeld ‘Nieuws’: de laatste berichten dateren van maart 2000 (peildatum: 1 mei). Echt niets nieuws meer? Was het niet zo dat heel veel dga’s (zo’n 30.000) niet weten wat hun inkomen zal zijn na pensionering? Daar kun je toch wat mee, denken we dan. Nieuws kun je vergelijken met zwanger zijn; een beetje nieuws kan net zo min als een beetje zwanger zijn.
‘Cijfers en parameters’ biedt overzichten van rentetarieven, rendement- en indexcijfers en de bedragen van de AOW, alle van de afgelopen jaren, soms van 2000. ‘Achtergronden’ vertelt dat Consultas ook onderzoek verricht. Publicatie ervan vindt plaats in een speciaal bulletin, op de site zijn samenvattingen van enkele artikelen te vinden.
Software
Consultas wil graag persoonlijk contact als we geïnteresseerd zijn. Meer informatie is ook te verkrijgen via het ‘Bestelformulier’ en door bijvoorbeeld een abonnement (eveneens per e-mail) aan te vragen. We kunnen ook een e-mail sturen als feedback op het aangebodene.
Door de veelheid van diensten bevindt Consultas zich als een spin in het pensioenweb, schrijven ze zelf. Die gedachte had best meer uitgewerkt mogen worden op de site. Nu wordt toch een beetje angstvallig de echte informatie achtergehouden.
‘Dienstverlening’ is de volgende rubriek. Hier lezen we dat Consultas adviseert, administreert, berekent, opleidt en automatiseert op het gebied van pensioenen, loon- en ziektekosten. Na een beknopte tekst en uitleg worden we steeds verwezen naar een Consultas-adviseur.
In de rubriek ‘Pensioensoftware’ biedt Consultas diverse softwarepakketten aan ter ondersteuning van de verwerking van pensioen- en administratieve gegevens. Ter illustratie is een aantal, enigszins vage, schermvoorbeelden opgenomen. Via het bestelformulier kunnen we meer informatie aanvragen of een e-mail sturen aan de deskundige. Prijzen van de pakketten blijven geheim.
Voor de ‘Opleidingen’ die Consultas aanbiedt, kunnen we ons online inschrijven. Althans voor de ‘open inschrijving’. Voor het in-company-traject moet eerst een intake-gesprek plaatsvinden.
De rubriek ‘Mail’ geeft een overzicht van e-mailadressen van de verschillende afdelingen. Tot slot kunnen we uitgebreid zoeken op de site via een full-text-search en we kunnen een overzicht van de site verkrijgen met behulp van de ‘sitemap’. De navigatie is volstrekt helder, maar eist wel veel ruimte.
Opvallend is dat de gehele tweetalig is: Nederlands en Engels. Een flinke klus is dat geweest. Wellicht is dit gedaan voor de leden van het internationale netwerk waarbij Consultas zich heeft aangesloten. Voor potentiële buitenlandse klanten is het minder relevant, tenzij Consultas ook over die specifieke pensioenkennis beschikt. De domeinnaam www.consultas.com is nog niet ingepikt.
En dan ‘Memory Online’. Continu knippert er in de linkerbovenhoek een uitnodiging om het memory-spel te spelen. Zorg wel dat uw browser Internet Explorer is en Shockwave is geïnstalleerd, anders werkt het niet. Consultas biedt het aan als een geheugenspel en weet sommige bezoekers met de verschuivende memory-kaartjes aardig in de war te brengen. Of het een graadmeter is voor de noodzaak iets aan je pensioen te doen, laten we maar in het midden.
Honorarium
De ultieme intimiteit via Internet bestaat bij Consultas uit het versturen van een e-mail. Dat kunnen ze niet lang volhouden. Van al die ongetwijfeld prachtige software die ze hebben ontwikkeld, zal zonder enige twijfel een gedeelte OP Internet moeten voor de klanten. Twee emmertjes water halen, is verleden tijd, we halen water uit de kraan tegenwoordig, druppel voor druppel. Analoog hieraan: software halen wordt verleden tijd, we halen informatie op als we een plukje nodig hebben.
De site wordt ontsierd door veel nietszeggende ingekochte foto’s; en dat terwijl blijkt dat de medewerkers prachtige namen en foto’s hebben. Wat een feest, mensen als: Huijs, Bosman, van Dijk, Krikken, Been, van de Hoek. Alsof een roman van Elschot op Internet is omgevallen.
Iedereen weet dat het kindje is geboren. Nu eens kijken wanneer we er een gesprek mee kunnen aangaan. Via Internet, wel te verstaan.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group te ‘s-Hertogenbosch.
www.consultas.nl
Plussen en minnen
+ De adviseurs zijn persoonlijk via een e-mailadres te benaderen.
+ Nice-to-know-button op de beginpagina van een rubriek: geregeld staan hier interessante verwijzingen. De presentatie is origineel en sluit aan bij het onderwerp op die pagina.
+ De uitgebreide navigatie zorgt ervoor dat we altijd weten waar we ons bevinden en welke keuzes er voorhanden zijn. De dubbele menulijst neemt wel veel ruimte in beslag.
– De schermvoorbeelden van de pensioensoftware zijn erg klein en statisch. Het was aardiger geweest als bezoekers zelf iets kunnen invullen. Bijvoorbeeld bij de ‘Pensioenpeiler’, die overigens in een nieuw scherm start – in plaats van zoals daarvoor – binnen de bestaande pagina. Helemaal mooi zou het zijn als we een demoversie van de software konden downloaden.
– Als je dan toch een spel op de site plaatst, zorg dan dat je het kunt spelen met Explorer én Netscape.
– De site heeft niet veel meer te bieden dan een uitgebreide bedrijfspresentatie op het web.

Reageer op dit artikel