nieuws

Branche vindt objectiviteit ver te zoeken bij Geldwaardering.nl

Archief

Toezichthouder AFM wil met Geldwaardering.nl consumenten de gelegenheid bieden hun mening te geven over financiële producten en hun aanbieders. Marktpartijen vinden dat de site geen toegevoegde waarde biedt. “Een verkeerd middel met een verkeerde doelstelling.”

De AFM hoopt met de site meer informatie te kunnen bieden aan de consument en tegelijk eerder op het spoor te kunnen komen van dubieuze producten. Bezoekers kunnen producten een beoordeling geven, variërend van ‘zeer slecht’ tot ‘zeer goed’. De te waarderen producten zijn verdeeld in de categorieën Beleggen, Betalen, Hypotheken, Lenen, Levensloopregelingen, Sparen, en Verzekeren en pensioenen. Op het internetplatform kunnen overigens ook de aanbieders hun reactie kwijt.
Voor de ontwikkeling van de site heeft de AFM samengewerkt met IEX Info Exchanges, het Waarborgfonds Eigen Woningen, de Nederlandse Centrale Vereniging van Beleggingstudieclubs, het Nibud, de Vereniging Consument en Geldzaken, de Vereniging van Effectenbezitters en de Vereniging Eigen Huis. De toezichthouder hoopt zo een brede doelgroep te bereiken. Met 1.500 consumenten is voorafgaande aan de introductie proefgedraaid.
De meest beoordeelde aanbieders zijn met afstand Rabobank, Postbank en ABN Amro, die al meer dan driehonderd keer zijn gewaardeerd. De meeste andere aanbieders hebben echter hooguit enkele tientallen beoordelingen gekregen. De onderste regionen van de ‘hitlijst’ worden vooral bevolkt door kredietaanbieders als Primeline en Frisia.
Dubieus
De meeste marktpartijen hebben niet veel op met het initiatief van de AFM, dat de eerste dagen miljoenen malen werd bezocht. Na de aankondiging vorig jaar vroeg het Verbond van Verzekeraars zich al af of een dergelijk forum tot de taken van een toezichthouder gerekend moet worden. Het Verbond vreesde een ‘klaagboxeffect’. Die vrees is (nog) ongegrond gebleken: de meerderheid van de beoordeelde partijen krijgt minimaal de kwalificatie ‘voldoende’.
De mening van het Verbond is echter niet veranderd na het activeren van de site. “Als consument krijg je geen informatie over de kenmerken van de beoordeelde producten”, zegt woordvoerder Hennie Zoontjes. “Veel producten moeten worden afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Dit is een verkeerd middel met een verkeerde doelstelling. Het is natuurlijk prettig dat de waarderingen overwegend positief zijn, maar het blijft een subjectief geheel.”
Eric Reintjens, directeur van levensverzekeraar Robein, gaf zijn eigen bedrijf vijf sterren en kwam daarmee direct aan de top van de ranglijst te staan. Hij wilde zo demonstreren dat de lijst makkelijk te manipuleren is. De AFM reageerde daarop met het verwijderen van ‘dubieuze waarderingen’. “Wij bekijken alle binnenkomende reacties op de website. De schijn van belangenverstrengeling is bijvoorbeeld een reden om een geplaatste waardering te verwijderen.” Tevens is een zogeheten drempelwaarde toegevoegd, zodat aanbieders pas bij minimaal vier waarderingen in de lijst komen.

Reageer op dit artikel