nieuws

Bos: geldgever moet bij aanvang hoger prolongatietarief melden

Archief

Hypotheekverstrekkers die een renteopslag hanteren voor klanten van wie de eerste rentevaste periode is afgelopen, moeten dat melden aan nieuwe klanten. Dat antwoordt minister Bos van Financiën op vragen van de NVA en de VvHN.

Beide organisaties stuurden in februari een brief aan Bos waarin zij hun zorgen uitten over de onduidelijkheid over instap- en verlengingstarieven bij hypotheken. Als de geldgever instap- en prolongatietarieven hanteert, zou de klant voor het sluiten van een hypotheek ervan op de hoogte gesteld moeten worden dat bij verlenging van de hypotheek een hogere rente wordt berekend dan voor nieuwe klanten, vinden NVA en VvHN.
Bos heeft onlangs geantwoord. Hij is van mening dat een offerte misleidend is als daarin niet wordt gemeld dat er een verschil is tussen het instap- en het prolongatietarief, als dat in de praktijk het geval is.
Geldgever aanspreken
“In een dergelijk geval zou een hypotheekadviseur de aanbieder van een dergelijk product op grond van de WFT hierop kunnen aanspreken. Volgens het ministerie dienen hypotheekadviseurs deze aanbieders ook in het algemeen op hun verantwoordelijkheid te wijzen, en hen daarbij tevens te attenderen op het feit dat een relevant verschil tussen instap- en prolongatietarieven ook hun advies aan klanten beïnvloedt”, aldus de NVA in een interne nieuwsbrief. De branchevereniging gaat aanbieders vragen de informatievoorziening te verbeteren en eventueel te standaardiseren.
Voor zover bekend zijn er tien geldverstrekkers die geen verschil hanteren tussen de rente voor nieuwe en bestaande klanten: Argenta, Bank of Scotland, GMAC, UCB, Aegon, Avéro Achmea, BLG, DBV, Obvion en Woonfonds.

Reageer op dit artikel