nieuws

Banken delven bij Hypotheker onderspit tegen het huismerk

Archief

De producten die De Hypotheker sinds 2003 onder eigen label verkoopt, zijn een doorslaand succes. Inmiddels haalt de keten 25% van de omzet uit zulke hypotheken en op vergelijkingssite Independer staan drie Hypotheker-producten in de top-10 van meest gewilde hypotheken.

Op Independer, inmiddels goed voor meer dan tien miljoen vergelijkingen per jaar, werd vorig jaar bijna 400.000 keer een hypotheekvergelijking gemaakt. Bij een vergelijking rolt een aantal producten uit de bus dat het best aansluit op de wensen van de bezoeker. Via een informatieknop kan vervolgens worden doorgeklikt naar de details van een product.
Op basis van het aantal keren dat meer informatie is opgevraagd, heeft Independer een top-10 opgesteld van meest bekeken producten. Daarin staat de Triahome Aflossingsvrije Hypotheek, een eigen-labelproduct van De Hypotheker, op de eerste plaats: bijna 7% van de bezoekers vroeg meer informatie op over dit product. De Compleethypotheek van MoneYou, geïntroduceerd in september, is tweede (5%). De Hypotheker komt drie keer voor in de top-10, Rabobank twee keer. Vijf van de tien producten zijn aflossingsvrije hypotheken.
De meest ‘doorgeklikte’ aanbieder op Independer is De Hypotheker, gevolgd door MoneYou, Bouwfonds en Rabobank. Daarachter staan de buitenlanders Argenta en Bank of Scotland.
In de ranglijst naar klanttevredenheid heeft Obvion vorig jaar Centraal Beheer afgelost als koploper. Klanten waarderen de Rabo-dochter met een 7,5, Centraal Beheer scoort een 7,3. In de onderste regionen vinden we onder meer de Fortis-dochters Amev, De Amersfoortse en Stad Rotterdam, AXA, ABN Amro en MNF Bank, Aegon, AXA, NN en Allianz.
Huismerken
De populariteit van de Hypotheker-producten ondersteunt de keuze van de keten om met huismerken te werken. Naast Triahome is dat het Solide Koers Programma, waarvoor met diverse aanbieders wordt samengewerkt.
Enerzijds is het aandeel van de lokale banken in de omzet van De Hypotheker sinds 1996 gedaald van 25% tot 5%; anderzijds is vooral de laatste vijf jaar het aandeel van zogeheten ‘white-labelproducten’ fors gestegen tot 15% in 2005. Het eigen huismerk heeft na de introductie in 2003 een stormachtige opmars gemaakt en was vorig jaar al goed voor 25% van de hypotheekproductie, zo meldde manager productontwikkeling Martin Koot op het Hypotheken Event.
Klanttevredenheid
Sinds september vraagt Independer bezoekers naar hun tevredenheid over hypotheekadviseurs. Op basis van de antwoorden van bijna 18.000 bezoekers concludeert de online tussenpersoon dat de plaatselijke tussenpersoon de meest tevreden klanten heeft. Op de onderdelen ‘deskundigheid’, ‘telefonische bereikbaarheid’, ‘het nakomen van afspraken’, ‘gesprekssfeer’ en ‘scherpte van het aanbod’ krijgt hij gemiddeld het cijfer 7,7.
Van de ketens wordt De Hypotheekshop het hoogst aangeslagen met een gemiddeld rapportcijfer van 7,6, net als de NVM-makelaar, Univé en Meeùs. Hypotheek Visie en De Hypotheker krijgen beide een 7,4. Andere ketens scoren niet significant hoger dan het gemiddelde van 7,0. Van Bruggen Adviesgroep haalt een beduidend lagere score van 6,4. Onderaan de lijst staan Gelink, DSB (beide 6,2) en Frisia (5,9).
Opvallend is ook de lage waardering voor ABN Amro (6,5). Dochter en internetaanbieder MoneYou valt met een zesde plaats en een 7,5 veel beter in de smaak bij de klant. Van de grootbanken doet Rabobank het met een 7,1 het best, hoewel dat niet meer oplevert dan een plaats in de middenmoot.
Van de respondenten geeft 26% aan de volgende keer niet meer naar dezelfde adviseur te gaan.

Reageer op dit artikel