nieuws

AXA wil hypotheekomzet met doelgroepproducten opkrikken

Archief

AXA wil dit jaar voor _ 1 mld aan hypotheken verkopen. Dat is ruim de helft meer dan in 2005, toen de productie op _ 650 mln uitkwam. Het doel moet onder meer worden bereikt via de introductie van vijf nieuwe doelgroepgerichte producten.

Met de omzet die AXA op jaarbasis haalt uit de verkoop van hypotheekgebonden universal-lifeverzekeringen, risicopolissen en beleggingsrekeningen, is overigens een hypotheekomzet van _ 1,8 mld gemoeid. Die komt dus voor het grootste gedeelte bij andere geldgevers vandaan en daar moet verandering in komen. Voor de hypotheken die onder eigen label worden verstrekt, doet AXA zaken met NIB Capital en MNF Bank. “Wij zien ruimte voor _ 1,2 mld, mits wij een propositie hebben die een concurrentievoordeel biedt”, zegt marketingdirecteur Alexander van Loon. Hij verwacht dat de oversluitmarkt dit jaar toch echt gaat opdrogen door de oplopende rente. Verder denkt hij dat de klant op beleggingsgebied blijft zoeken naar zekerheid.
Om in te spelen op die laatste behoefte, start AXA komende maand een renteactie rond de WoonVrij Hybride Hypotheek, die de rol van de spaarhypotheek in het assortiment moet gaan overnemen. Tijdens de actieperiode wil Van Loon voor enkele honderden miljoenen aan hybride hypotheken sluiten. Klanten krijgen bij NHG-hypotheken 0,1% rentekorting op de 6- en 7-jaarstarieven; voor de 10- t/m 20-jaarstarieven geldt 0,2% korting. De niet-NHG-tarieven leveren eveneens tot 0,2% rentekorting op.
De WoonVrij-polis levert volgens AXA, afgezet tegen vergelijkbare producten van Obvion, Delta Lloyd en Reaal, een lage maandpremie op. Volgens Van Loon is de hypotheek bovendien de enige spaarhypotheek die gratis is om te zetten naar een beleggingshypotheek. “Daarnaast verhuist de polis eenvoudig mee naar een nieuwe geldverstrekker.” De basisversie van de hypotheek levert 2% provisie op, voor de standaardvariant geldt 2,25%.
Frank & Vrij
Voor de rest van het jaar staan vijf nieuwe doelgroepgerichte hypotheken op stapel: een zogeheten Goodlife-hypotheek, een starters- en een seniorenhypotheek, een hypotheek voor mensen zonder vast inkomen en een hypotheek voor tweede woningen in Frankrijk. Met deze Frank & Vrij Hypotheek wordt dit jaar proefgedraaid bij Hypotheek Visie en twee andere intermediairbedrijven. “We bieden een compleet serviceproduct rondom de financiering van een tweede huis in Frankrijk”, zegt Van Loon. “Alle financiële en daarbij behorende juridische aspecten tot en met de eigendomsoverdracht worden vanuit Nederland geregeld. We werken, ook in Frankrijk, met vaste notarissen, hanteren een Nederlands rentetarief en we maken gebruik van de kennis van onze collega’s in Frankrijk.”
Voor de beleggingshypotheek wordt in maart eveneens een renteactie gehouden, gekoppeld aan een actie voor het intermediair.
Processen
Voor het acceptatieproces hanteert AXA één loket: de WoonVrij Desk, die een acceptatievolmacht heeft van geldverstrekker NIB Capital. De desk verzorgt zowel de medische als de polisacceptatie.
Daarnaast staat ketenintegratie centraal, waarbij het volgens Van Loon uniek is dat AXA zich als maatschappij aanpast aan hoe de tussenpersoon aanvragen aanlevert. Voor eind dit jaar wil AXA 30% van alle aanvragen digitaal ontvangen. Daartoe is offertesoftware ontwikkeld die elektronisch aanvragen ondersteunt. MNF Bank, via wie het WoonNexxt-arrangement loopt, kan online aanvragen verwerken.

Reageer op dit artikel