nieuws

Avéro biedt hele intermediair bouwstenen voor klantprofiel

Archief

Avéro Achmea biedt alle assurantiebemiddelaars de gelegenheid om aan de hand van een reeks bouwstenen de door de WFD vereiste klantprofielen op te stellen. Het modulaire systeem is (gratis) te vinden op www.averoachmeakenniscentrum.nl.

Avéro wijst erop, dat adviseurs die elders een kant-en-klaar klantprofiel kopen of downloaden om daarmee te voldoen aan de WFD, voor een onaangename verrassing komen te staan. “Deze, veelal tegen betaling, aangeboden klantprofielen leggen die informatie namelijk niet vast zoals de wetgever het heeft beoogd. Hierdoor zijn deze profielen niet of nauwelijks bruikbaar voor een adviseur”, zegt Rob van der Voort van Avéro, in het spoor van de brancheorganisaties NVA en NBVA. “Iedere klant en klantsituatie zijn anders.”
Nieuwe werkwijzen
Het vormvrije klantprofiel, dat sinds 1 juli verplicht is, moet inzicht bieden in de financiële positie van de klant en ook diens kennis en ervaring, doelstellingen en risicobereidheid. Volgens Avéro zullen voor veel adviseurs deze verplichtingen leiden tot geheel nieuwe werkwijzen.
Het klantprofiel moet het ‘beeld’ van de klant in kaart brengen én vastleggen in het dossier. Het is de basis van het uiteindelijke advies aan de klant, inclusief de motivatie hóe de financiële dienstverlener op basis van het gemaakte klantprofiel tot het specifieke, op de klant afgestemde, advies is gekomen.
De consequentie van deze door de wetgever voorgeschreven werkwijze is dat er geen sprake kan zijn van een standaard sjabloon. “Althans, de adviseur zal naar eigen inzicht en kunde de bouwstenen van een klantprofiel moeten ombouwen naar een op maat gesneden advies”, stelt Avéro.

Reageer op dit artikel