nieuws

Autoschadeherstellers in actie tegen schadesturing verzekeraars

Archief

“De autoschadeherstelbranche in Nederland gaat kapot aan de toenemende schadesturing door verzekeraars. Als dit zo doorgaat, gaat 50 à 60% van de schadeherstellers failliet.” Dat voorspelt voorzitter Gerard Regels van de Stichting Eerlijk Schadeherstel (SES), een organisatie van schadeherstellers die zich als doel heeft gesteld ‘de oneerlijke wijze van schadesturing’ door verzekeraars aan banden te leggen.

Het water staat de schadeherstellers in Nederland tot aan de lippen, volgens Regels: “Als bedrijven in de schadesturing zitten hebben ze het razend druk, maar toch geen rendement omdat de verzekeraars ‘knijpen’ op uurtarieven en onderdelenmarge. En als ze niet in de schadesturing zitten, hebben ze vrijwel geen werk meer en dus óók geen rendement.”
“De verzekeraar gebruikt het eigen risico als een boetestelsel, dat mensen dwingt om naar een door hem geselecteerd bedrijf te gaan, waar prijsafspraken mee zijn gemaakt. Vaak gaat dat gepaard met intimidatie in de vorm van verzonnen verhalen en smoesjes. Met kwaliteitsverschil heeft het in ieder geval niets te maken. En de zogenaamde ‘voordelen’ waar de verzekeraars mee strooien, zoals gratis vervangend vervoer, kan een klant overal krijgen.”
Inventarisering reacties
Inmiddels heeft de SES zo’n 150 à 200 reacties en klachten gekregen uit de schadeherstelbranche. “En er komen nog steeds reacties binnen”, aldus Regels. “Wat ons wel opvalt is dat er weinig bedrijven herkenbaar op de website durven te gaan staan met hun klachten. Kennelijk heerst er een behoorlijke angst voor represailles van de verzekeraars. Eind januari gaan we de klachten inventariseren en vervolgens begin februari voorleggen aan de NMA. Mocht dat niet tot resultaten leiden, dan gaan we naar de rechter of Eurocommissaris Kroes.”
Afgelopen jaar reageerde Achmea Schadeservice op de protesten van de SES: “Dit zijn teleurgestelde bedrijven die hun gram proberen te halen”.
Inkoop van onderdelen
In het rapport ‘Automotiv na 2010’ dat het consultancybedrijf Ernst & Young eind 2007 uitbracht, wordt onder meer gesteld: “Het is de afgelopen jaren eveneens duidelijk geworden dat verzekeraars en leasemaatschappijen zich niet beperken tot het sturen van schadevolumes, maar zich ook expliciet richten op de inkoop van onderdelen. ( .) Wat dit betreft dient Engeland als voorland voor de schadesector, aangezien bepaalde verzekeraars alleen nog maar de uren van schadeherstellers vergoeden en zelf zorgdragen voor de inkoop van onderdelen.”
Care
Uit alles blijkt dus dat de belangen van de grote schadeherstelketens niet parallel lopen aan die van de kleinere bedrijven. Dat bleek ook duidelijk uit de nieuwjaarstoespraak van directeur Johan van Klinken van Care Schadeservice, dat met 68 vestigingen het grootste schadenetwerk van Nederland en België vormt. Mede door de schadesturing gaat het goed met Care, dat in 2007 de omzet met 11% zag toenemen. Van Klinken schatte de groei voor de gestuurde markt op 8%, terwijl de markt als geheel met 5% zou zijn gegroeid.
Hij hield een pleidooi voor het meer samen optrekken van autoverzekeraars en leasemaatschappijen. Zij zouden hun krachten moeten bundelen om de sturingskosten nog verder te verlagen en de expertise te verhogen.

Reageer op dit artikel