nieuws

Aegon onder de verzekeraars marktleider in levensloop

Archief

Aegon is onder verzekeraars marktleider in de afzet van levensloopproducten. Kanttekeningen zijn dat de markt vooralsnog klein blijft en dat de banken en pensioenfondsen beter scoren dan de verzekeraars.

Volgens onderzoek van TNS Nipo, in opdracht van RTL Nieuws, neemt maar 5% van de werknemers deel aan de levensloopregeling. Dat zou op een werknemerspotentieel van zeven miljoen neerkomen op 350.000 deelnemers.
Een kwart van die koek wordt opgegeten door Loyalis en Careon, de verzekeraars van de pensioenfondsen ABP en PGGM, zo blijkt uit weer een ander onderzoek, de Levensloopmonitor van Gfk/Intomart. Onder de banken, die het beter doen dan de verzekeraars, behaalt Rabobank de beste score. De top-5 van de verzekeraars bestaat volgens Gfk/Intomart uit Aegon, Centraal Beheer, Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en Ohra. De grote levensloopambities van Reaal zijn niet gerealiseerd, blijkens de zesde positie op dit ranglijstje.
Weinig voordeel
Aegon zegt nog niet te wanhopen over de vooralsnog geringe belangstelling voor deelname aan de levensloopregeling. “De spaarloonregeling was in aanvang ook geen succes. Het aantal levensloopdeelnemers groeit gestaag en de ingelegde bedragen zijn gemiddeld hoger dan de verwachte _ 1.100 per jaar.”
In Het Financieele Dagblad zegt Rabobank het jaar 2006 als verloren te beschouwen voor wat betreft de levensloop. “Het loopt absoluut geen storm”, is het commentaar. Centraal Beheer meldt in dezelfde krant bij monde van Felix Tenniglo dat “slechts een paar honderd mensen zijn overgestapt van spaarloon naar levensloop”.
Het onderzoek van TNS Nipo leert dat redenen voor de tegenvallende interesse zijn dat mensen weinig voordeel zien in de levensloopregeling. De mening wordt gecombineerd met een beperkt vertrouwen in de houdbaarheid van de fiscale voordelen en de vraag of de werkgever te zijner tijd wel meewerkt aan het gewenste verlof. Tweederde van de ondervraagden zei op de hoogte te zijn van de inhoud van de regeling. Slechts één op de tien heeft extra informatie opgevraagd en/of gesprekken gevoerd met leidinggevenden. Daarvan is dus de helft tot deelname overgegaan. Dat percentage zal dit jaar nauwelijks meer stijgen, verwachten de onderzoekers.

Reageer op dit artikel