nieuws

Aegon: na twee keer uitstel 3+ Autopolis toch op de markt

Archief

Na twee keer uitstel heeft Aegon begin deze maand de lang verwachte 3+ Autopolis op de markt gebracht. Met het produkt mikt de maatschappij op de doelgroep van de ‘veilig’ rijdende automobilisten in oudere auto’s.

De 3+ Autopolis heeft een basisdekking die het midden houdt tussen de all risks-dekking en beperkt casco-dekking. Globaal omvat de basisdekking alle risico’s in het reguliere verkeer en schade door diefstal.
Deze dekking is uit te breiden met de opties: deel-diefstal (o.m. van onderdelen of accessoires) al dan niet gepaard met braakschade; ruitschade, en een combinatie van beide optiedekkingen.
Verder kan de basisdekking worden uitgebreid met een ongevallen-inzittendenverzekering, verhaalsservice auto, rechtsbijstandverzekering voor motorrijtuigen, en een schadeverzekering voor inzittenden.
Acceptatie onder voorwaarden
Om de autopolis op langere termijn aantrekkelijk te houden, aldus Aegon, is de acceptatie van risico’s aan voorwaarden gebonden. “We hoeven er geen geheim van te maken: niet iedereen gaat even zorgvuldig om met zijn auto”, schrijft de maatschappij.
Zij richt zich specifiek op kandidaat-verzekerden tot 65 jaar, met minimaal vier schadevrije jaren, een auto van drie tot maximaal negen jaar oud, en niet duurder dan een catalogusprijs van f 60.000, incl. accessoires en btw.
De verzekerden woonachtig in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, en Den Haag (regio 4) zijn verplicht een goedgekeurd startonderbrekingssysteem (Safety Stop) in de auto te laten inbouwen. In de andere regio’s is een dergelijk anti-diefstalsysteem niet verplicht, maar geldt dan een toeslag op de basispremie van 10%.
Eigen risico’s
Het nieuwe produkt kent een schaderegeling op basis van dagwaarde. Van totaal verlies is ook sprake als de herstelkosten hoger zijn dan tweederde van de dagwaarde. Indien de schade niet wordt hersteld door een erkend schadebedrijf (Bovag/Focwa) wordt 75% van de herstelkosten vergoed.
Standaard is een eigen risico van toepassing van f 500 per gebeurtenis, ook bij deel-diefstal.
Bij diefstal van de auto, zonder beveiligingssysteem, geldt een eigen risico van f 1.000.
Bij ruitschade beloopt het eigen risico f 300, tenzij de vervanging (eigen risico f 150) of reparatie (geen eigen risico) wordt uitgevoerd door Carglass.
Premiestelling
De premiestelling is gebaseerd op de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief accessoires, de regio waar de kandidaat-verzekerde woonachtig is (1, 2, 3 of 4), het aantal schadevrije jaren en het jaarkilometrage.
Bestuurders tot 24 jaar worden ingeschaald op trede twee, ongeacht het jaarkilometrage. Dat geldt ook voor bestuurders vanaf 24 jaar die meer dan 20.000 kilometer per jaar rijden. Op trede vier en vijf worden ingeschaald bestuurders van 24 jaar en ouder met 20.000 resp. 12.000 kilometers per jaar.
De basisdekking voor auto’s vanaf f 10.000 kost bruto minimaal f 782 in regio 1 en 2, f 977 in regio 3, en f 1.182 in regio 4. De premie van de basisdekking voor de duurste auto (maximaal f 60.000) bedraagt minimaal f 4.001 in regio 1 en 2, f 5.001 in regio 3, en f 6.051 in regio 4.
De premietoeslag voor ruitschade bedraagt f 75 bij een catalogusprijs van f 10.000 tot f 22.000. Dit tarief loopt op tot maximaal f 326 voor de duurste auto’s.
De premietoeslag voor het risico van deeldiefstal bij een catalogusprijs van f 10.000 tot f 22.000 bedraagt minimaal f 38 in regio 1 en 2, f 75 in regio 3, en f 113 in regio 4. Dit tarief loopt op tot maximaal f 192 (regio 1 en 2), f 384 (regio 3) en f 576 (regio 4) voor auto’s met een catalogusprijs van f 60.000.

Reageer op dit artikel