nieuws

Aegon-dochters Aetax en Axent gaan strategisch samenwerken

Archief

Loondienstorganisatie Axent/Aegon en intermediairbedrijf Aetax, beiden 100% Aegon-dochters, hebben besloten tot een vergaande strategische samenwerking. Als eerste stap gaat de 110 man tellende buitendienst van Aetax werken met adviessoftware van Axent, in combinatie met toegang tot de backoffice van de verzekeraar. In feite krijgen Aetax-medewerkers dezelfde faciliteiten als de buitendienst van Axent.

De samenwerking tussen het intermediarsbedrijf en de verzekeraar volgt kort op de volledige overname van Aetax door Aegon, afgelopen juni. Voor die tijd had Aegon een minderheidsbelang naast oprichters Arjan Wedekind en Roelof Bennink (tevens oprichters van Spaaradvies). Wedekind en Bennink besloten Aetax aan Aegon te verkopen, toen bleek dat er forse investeringen nodig waren om het bedrijf om te vormen van een verkoopbureau met eenvoudige spaarproducten tot een adviesbureau op het gebied van financiële planning.
Volgens algemeen directeur Philip Pehlig van Aetax is er behalve met Aegon ook met diverse andere grote maatschappijen gesproken over een eventuele overname van het intermediairbedrijf. Uiteindelijk werd het tóch Aegon, waar tot dan toe het merendeel van de productie werd ondergebracht. Met Axent had Aetax tot voor kort geen enkele relatie.
Eerste fase
De huidige samenwerking op IT-gebied noemen de betrokken bedrijven de ‘eerste fase’. De volledige Aetax-buitendienst (110 particulieren-adviseurs, 20 voor de zakelijke markt) is hierbij voorzien van laptopcomputers waarop onder meer adviessoftware van Axent draait. De pc’s kunnen rechtstreeks contact leggen met de backoffice van Axent, waardoor polissen (voorzien van Aetax-logo) binnen 48 uur bij de klant kunnen zijn. Het ‘kernproduct’ dat Aetax op deze manier denkt te gaan verkopen is het unit linked product ‘Schakelsparen’, dat voor de gelegenheid gelabeld is als ‘Aetax Schakelsparen’. De hiermee gemoeide investering bedraagt ruim f 3,5 mln, waarvan Axent een aanzienlijk deel voor haar rekening heeft genomen.
Aetax wil de apparatuur zo optimaal mogelijk gaan benutten: “Op den duur wensen we uitsluitend nog te werken met producten die volledig geautomatiseerd verwerkt kunnen worden”, aldus Pehlig. De verkoop en afhandeling van het aandelenleaseproduct van Bank Labouchere (óók een kernproduct van Aetax) zal om die reden binnenkort eveneens volledig geautomatiseerd worden.
In een volgende fase zullen de Utrechtse assurantiebedrijven van Aegon onder meer gaan samenwerken op het gebied van het gebruik van databasesystemen, callcenters, teleservice, opleidingen en het verzorgen van drukwerk.
Extra verkoopkanaal
Axent, met zo’n 300.000 klanten, een premie-omzet van f 275 mln en een winst van f 60 mln voor belasting (1999), weet zich door de samenwerking met Aetax verzekerd van een aantrekkelijk extra verkoopkanaal. “Onze eigen loondienst zou ik zó kunnen uitbreiden met tientallen medewerkers, maar ik kan ze niet vinden”, verzucht Axent-directeur Frits de Leeuw.
Hij verwacht dat de samenwerking met Aetax niet tot broodnijd zal leiden bij de eigen buitendienst (tweehonderd adviseurs): “Er komt geen uitwisseling van klantgegevens. We opereren gewoon als twee zelfstandige bedrijven. Aetax gaat slechts onze systemen gebruiken en op den duur gaan wij gebruik maken van hun callcenter-expertise. Natuurlijk zal onze buitendienst in individuele gevallen de collega’s van Aetax in de concurrentiesfeer kunnen tegenkomen. Maar dat is nu óók al het geval. Daar verandert de samenwerking niets aan.”
Het intermediairsbedrijf Aetax telt 30.000 klanten, voornamelijk bestaand uit jonge gezinnnen met een inkomen onder modaal. Over de provisie-inkomsten wil het bedrijf noch Aegon mededelingen doen. Het callcenter van Aetax telt honderd belpunten en een veelvoud aan (parttime) telemarketeers. Het merendeel is daarvan student, die gemiddeld voor zestien uur per week (f 18 per uur) al telefonerend de studiebeurs aanvult.
Door de strot
Op de vraag of Aegon de twee bedrijven heeft gedwongen tot samenwerken, bijvoorbeeld uit oogpunt van kostenbesparing, reageert Axent-directeur Frits de Leeuw lachend: “Als u bedoelt te vragen of ons dit door de strot geduwd is: nee! Wél wordt er bij Aegon-bedrijven momenteel een zogeheten ‘rationaliseringsslag’ gemaakt, als gevolg waarvan bedrijven onder meer om zich heen kijken, zich afvragend of zij geen handig gebruik kunnen maken van andermans kennis en specialiteiten. Krachten worden in dat kader gebundeld en wielen worden niet overal opnieuw uitgevonden. Aegon dwingt ons daar niet toe. We doen het om het rendement van onze ondernemingen te verbeteren. Want dáár worden we op afgerekend bij Aegon.
Volgens De Leeuw zijn er eveneens geen productie-eisen bij Aetax neergelegd. “Daar doen we niet aan. Wél moet de samenwerking voldoende rendement opleveren om de investering te legitimeren. Voor Aetax is het extra aantrekkelijk om onze producten te verkopen. Dus ik verwacht heus wel de nodige productie.”
Volgens Philip Pehlig gaat een groot deel van de huidige Aetax-productie naar Aegon. Dat zal echter in de komende tijd gaan veranderen in het voordeel van andere aanbieders.
Dat klinkt niet logisch. Aegon is juist sinds enkele maanden 100% aandeelhouder van Aetax.
“Dat klopt, maar tegelijkertijd zijn wij onze organisatie aan het inrichten voor de advisering van complexere financiële producten. Bij financiële planning komt vanzelfsprekend meer kijken dan de eenvoudige spaarproducten waarmee we ons in het verleden met name hebben bezig gehouden. Het logische gevolg van de verdieping van onze adviezen is een uitbreiding van het productassortiment.”
Herschikking Aegon-callcenters
Aegon heeft de afgelopen maanden de handen vol gehad aan herschikkingen bij de diverse callcenters van haar captives. Zo wordt eerst de callcenter-organisatie Elan in Heerenveen aangekocht, vervolgens vindt er een reorganisatie en verhuizing plaats bij het callcenter van Adviespunt in Amersfoort (zie ook pag. hiernaast en pag. 15) en nu is er sprake van een vergaande samenwerking tussen de callcenter-organisatie Aetax en verzekeraar Axent. Is er soms een Aegon-brede heroriëntatie gaande, met de nadruk op callcenters? Met andere woorden: is hier sprake van een masterplan? Volgens directeur communicatie Jan Driessen geenszins: “Jullie overschatten de mate waarin de zaken binnen dit bedrijf centraal op elkaar zijn afgestemd. Het zijn alledrie op zichzelf staande ontwikkelingen”.
“Voor een deel komen de genoemde ontwikkelingen voort uit de fusie tussen Kamerbeek en Meeùs. Elan zou in eerste instantie verkocht worden aan Kamerbeek, maar toen deed de fusie met Meeùs zich voor. Vandaar dat Aegon daar toen is ingestapt. Daarnaast zijn er verschuivingen ontstaan door de herpositionering waar intermediairs met callcenters marktbreed toe gedwongen worden. De kritischer wordende consument heeft steeds meer behoefte aan een kwaliteitsadvies”, aldus Driessen.

Reageer op dit artikel