blog

Laat de échte midden manager nu maar opstaan!

Archief

In een van de gesprekken die ik onlangs had, zei een directeur tegen mij: “Wij hebben op de laatste heidagen een prachtige nieuwe ambitie geformuleerd. Nu moeten we alleen de midden managerslaag nog aan de praat krijgen”. Hij zei het met de beste intentie, maar het was een uitspraak die me verbaasde.

Laat de échte midden manager nu maar opstaan!

Goede midden managers gezocht
Want de midden managerslaag is toch een groep medewerkers die met veel zorg geselecteerd is? Daar gaat toch over het algemeen veel tijd en geld in zitten? Veel organisaties kunnen maar moeilijk concreet maken wat nou een goede midden manager is en wat hij doet. Meestal wordt genoemd ‘hij of zij verbindt strategie en operatie’ en ‘hij of zij besteedt merendeel van zijn tijd aan medewerkers en klanten’. Tegelijkertijd leert de praktijk dat deze groep vaak wordt belast met veel interne werkzaamheden zoals het opleveren van rapportages, voldoen aan compliance, projecten, interne overleggen en ad hoc vragen van managementlagen boven zich. Dat zorgt ervoor dat de midden manager continue in spagaat is, als het gaat om prioriteiten stellen.

Geef midden managers de ruimte
De midden manager heeft in potentie een spilfunctie als het gaat klantgerichtheid. Hij zou voortdurend bezig moeten zijn om zijn mensen beter te maken om klanten tevreden te houden. De midden managers zouden een krachtige hefboom kunnen en moeten zijn in veel veranderingen. Zeker als het gaat om het herstel van klantvertrouwen. Dus in plaats van ‘aan de praat krijgen’, zou het veel effectiever zijn om de midden manager ‘spreektijd’ te geven. En nog beter: ruimte om te mogen beslissen, ruimte om het verschil te mogen maken. Dus geen stortvloed aan regels, procedures en voorschriften. Maar als organisatie durven vertrouwen op managers die het meeste zicht hebben op klanten en medewerkers. Want dat is immers de kern van dienstverlening.

Kom achter de verstopstruik vandaan
De midden managers zelf hebben natuurlijk ook een rol in het geheel. Zij moeten zich niet langer verschuilen achter ‘te druk’, of ‘de organisatie wil het niet’ of ‘dit mag toch niet’. Als je ook maar ergens een kans ziet, pak hem dan. Zoek de grens op, want die ligt vaak verder weg dan we denken. Met als leidraad: altijd nagaan, nooit aannemen (ANNA). In een aantal organisaties wordt dit al gestimuleerd door buddies of critical friends voor managers te organiseren. Om zo de midden managers te helpen om de kansen te zien en te pakken. Het echte herstel van klantvertrouwen gebeurt immers niet op een strategie-sessie met de directie, maar in het contact met klanten, dus op de werkvloer. Op het veld, om maar een WK term te gebruiken. En daar kan de midden manager die opstaat, ook echt het verschil maken. Die mensen zijn al in huis, dus waar wachten we op?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.