Circulair schadeherstel: kapotte telefoon niet meteen vervangen door een nieuwe

Circulair schadeherstel: kapotte telefoon niet meteen vervangen door een nieuwe
Karin Brueker: Verzekeren is meer dan alleen financieel vergoeden.

Veel elektronische apparaten, zoals mobiele telefoons, worden vervangen door een nieuwe als ze kapot zijn. Maar liefst 83% van alle elektronica blijft in de kast liggen. Verzekeraar a.s.r. wil deze 'waste economie' verminderen en stuurt op duurzaam herstel wanneer schades te herstellen of repareren zijn.

"We bieden sinds kort een refurbished of pre-owned toestel aan als de kapotte telefoon ter reparatie bij de hersteller ligt", noemt Karin Brueker van a.s.r. als voorbeeld van de circulaire aanpak. "Zo gaat er niks verloren en heeft de klant alsnog vrijwel direct een mobiele telefoon tot zijn beschikking, terwijl wij kijken of het oude te repareren is. Daarmee laten we ook zien dat verzekeren meer is dan alleen financieel vergoeden; juist er zijn voor de klant zodat die verder kan. Want tegenwoordig kan niemand meer zonder telefoon."

Circulaire economie

Hiermee zet a.s.r. zich in voor de circulaire economie, waarin maximaal gebruik wordt gemaakt van producten en materialen; terwijl niets van waarde wordt vernietigd. Dit betekent het hergebruiken van grondstoffen en producten die de hoogste waarde bieden voor de economie en de minste schade aanrichten voor het milieu. "Wij leveren een bijdrage aan de transitie naar een circulaire economie, onder meer met onze introductie van circulair herstel van mobiele telefoons, onderdeel van duurzaam schadeherstel. Dit doen we samen met herstelbedrijf Anyfix, dat aangesloten is bij Stichting Duurzaam en het keurmerk Groen Gedaan! heeft. Anyfix is zeer inventief in alternatieve herstelmethodes en is bijvoorbeeld gespecialiseerd in het herstellen van mobiele elektronica na waterschade.”

Vergelijkbare Samsung of iPhone

Is de telefoon van uw klant beschadigd of kapot? Terwijl de telefoon ter reparatie bij de hersteller ligt, krijgen klanten een vergelijkbaar pre-owned of refurbished toestel. Heeft de klant bijvoorbeeld een iPhone 12, dan krijgt die eenzelfde toestel of een toestel met gelijkwaardige specificaties. Of tegen bijbetaling een nieuwer model, bijvoorbeeld de iPhone 13.

Voordelen van circulair herstel

“Naast de voordelen die circulair herstel biedt voor het milieu, zoals minder CO2-uitstoot, is het voor de klant ook zeker aantrekkelijk om er voor te kiezen. Na de schademelding schakelt de schadebehandelaar de hersteller in. Er wordt direct een afspraak gemaakt om de telefoon op te halen en een vervangend toestel te brengen. Dit kan al binnen 24 uur. De klant hoeft er de deur niet voor uit en hoeft geen offerte op te vragen. Hersteller Anyfix en a.s.r. regelen alles. Is de telefoon niet meer te repareren? Dan mag uw klant het vervangend toestel houden”, aldus Brueker.
Zij nodigt adviseurs die met a.s.r. in gesprek willen over de behoeften van de klant op het gebied van circulair herstel hiertoe graag uit. Dat kan via de (desk)accountmanager.

Dit artikel is gesponsord door a.s.r.